Waarom je apps niet zomaar toegang mag geven tot de locatie van je smartphone

locatie tracking smartphone

Apps vragen te pas en te onpas toegang tot de locatie van je smartphone. Veel gebruikers geven die toestemming zonder te beseffen dat ze hun privacy in gevaar brengen.

Als je een applicatie installeert op je smartphone, dien je altijd eerst de gebruikersvoorwaarden te aanvaarden. Daarin moet je je akkoord geven dat de app zich toegang verleent tot dit en dat onderdeel van je smartphone. Omdat je de app anders niet mag gebruiken, geef je vaak maar die toestemming om van het gezeur af te zijn.

Toch denk je in het vervolg beter eens na of je een app wel toestemming tot de locatiegegevens wil geven. In het geval van Google Maps lijkt het nog logisch waarom de app je locatie zou moeten kunnen bepalen, maar vaak zijn de redenen waarom die toestemming nodig is eerder vaag. Bovendien houden appontwikkelaars je locatie lang niet altijd voor zichzelf.

lees ook

Slimme parkeertoepassingen blijken gevaar voor privacy

Locatie-tracking: een direct gevaar voor je privacy

Eerst vooral moet je goed beseffen wat je exact prijs kan geven wanneer je een app toegang geeft tot de locatie van je smartphones. En dat is meer dan je denkt. De universiteit van Bologna publiceerde in 2021 een onderzoek dat de privacy-implicaties van het delen van de locatie in kaart brengt. Ze lieten 69 vrijwilligers een applicatie installeren die locatiegegevens verzamelde van hun smartphone.

Op basis van die locatiegegevens konden de onderzoekers gedetailleerde profielen opmaken van de proefpersonen. De data vertelde hen meer over waar ze woonden en werkten, hun hobby’s, interesses en zelfs economische en medische gegevens. Je deelt in andere woorden dus veel meer dan de locatie van je smartphone.

Data is goud waard

Waarom applicaties zo uit zijn op onze persoonlijke data is simpel: datamarketing is een miljardenbusiness. Elk beetje informatie dat adverteerders over ons kunnen verzamelen, kunnen ze gebruiken om ons advertenties te tonen waarvan ze weten dat die ons zullen aanspreken.

Volgens cijfers van Future Market Insights is de locatie-gebaseerde advertentiemarkt in 2022 56,5 miljard dollar waard en groeit de markt jaarlijks met een gemiddelde van achttien procent. Over tien jaar zouden onze locatiegegevens 300 miljard dollar waard kunnen zijn.

“Wanneer je locatie aan staat, kunnen verschillende organisaties al je bewegingen volgen en deze informatie gebruiken om gegevens te verzamelen over je gewoonten en voorkeuren en reclame targeten op basis van je locatie. Als je locatiegegevens eenmaal zijn verzameld via een app, kunnen ze keer op keer worden verkocht”, vertelt Daniel Markuson van NordVPN aan onze redactie.

Bovendien kunnen gegevens ook verzameld worden wanneer je denkt dat je locatie uitstaat. Google heeft in de Amerikaanse staat Arizona een boete van 85 miljoen dollar gekregen wegens het verzamelen van locatie-gegevens zonder dat consumenten daar hun toestemming voor hadden gegeven.

Hoe bescherm je je gegevens?

Vind je het maar niets dat applicaties je overal volgen, dan kan je wel enkele stappen nemen om het tracken van locatiegegevens in te perken. Heb je een Android-toestel, open dan Machtigingsbeheer onder het menu Privacy in de instellingen. Daar vind je welke apps je locatie kunnen opvragen. Selecteer een app om de machtiging te wijzigen of in te trekken.

locatie android

Verder is het ook aangeraden om je cookies regelmatig leeg te maken en niet alle cookies zomaar te aanvaarden. Websites maken gebruik van tracking cookies om je IP-adres en geografische locatie te achterhalen. Cookies leegmaken doe je via de instellingen van je browser.

cookies wissen firefox

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home