Proximus luistert al langer VoIP-telefoongesprekken af

proximus

Om de kwaliteit van het stijgende aantal gesprekken via een internetverbinding te analyseren, zou Proximus gesprekken afluisteren. Dat meldt De Tijd in een uitgebreid rapport. De VoIP-gesprekken maken gebruik van een ‘spraakkwaliteit-analysetool’ om de kwaliteit te controleren.

De bal ging aan het rollen eind vorig jaar toen de manager van de Coördinatiecel Justitie van Proximus aan de federale politie in Brussel moet uitleggen hoe de telecomoperator telefoontaps uitvoert en hoe buitenstaanders de telefooncommunicatie kunnen afluisteren, schrijft De Tijd. Het verhoor past in een gerechterlijk onderzoek dat nu loopt met de vraag of parketmagistraat Peter Van Calster en belastingdirecteur Karel Anthonissen werden afgeluisterd.

Spraakkwaliteit analyse

In zijn verhoor maakt Proximus melding dat ze sinds juni 2017 gebruik maken van een spraakkwaliteit-analysetool om de kwaliteit van de VoIP-technologie te controleren. De tool maakt het mogelijk om gesprekken van vaste lijnen naar of van een bepaald nummer te dupliceren. De berichten worden volgens Proximus maar vier tot maximaal vijf dagen bewaard, voordat ze worden verwijderen.

Bijzonder weinig mensen hebben toegang tot deze tool waar specifieke authorisatie voor nodig is. De Privacycommissie waarschuwt nu Proximus dat het met deze praktijken de strafwet overtreedt. Die is duidelijk: je moet eerst toestemming hebben van alle personen die bij de communicatie betrokken zijn.

Je kan het niet vergelijken met bijvoorbeeld call centers, waar je expliciet toestemming moet geven vooraf het gesprek of er opnames mogen worden gemaakt.  Het beluisteren van VoIP-gesprekken is anders, omdat daar ook net zo goed privé-gesprekken tussen zitten of confidentiële informatie binnen bedrijven.

Privacycommissie

Proximus heeft volgens De Tijd geen advies gevraagd bij de Privacycommissie. Toch is de telecomprovider zich van geen kwaad bewust omdat het enkel gebruikt wordt voor de analyse van kwaliteitsproblemen van specifieke nummers. Het gaat volgens Proximus ook enkel over klanten die een probleem melden dat daarna wordt geanalyseerd.

Haroun Fenaux, woordvoerder van Proximus: “Het enige doel van die handelingen is de goede werking van het netwerk na te gaan en de goede uitvoering van een elektronische communicatiedienst te garanderen, conform de huidige wet.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home