Hackers scoren het beste met LinkedIn-alerts voor phishing

phishing

Hackers hebben voor wat betreft social media alerts het meeste succes met LinkedIn-alerts. Van de door KnowBe4 gesimuleerde phishing social media alerts had het tweede kwartaal van dit jaar 56 procent betrekking op LinkedIn.

Volgens KnowBe4, specialist op het gebied van phishing-simulaties, is het woord ‘LinkedIn’ in de onderwerpregel van berichten dan ook een gouden greep voor hackers. Al wordt de misleiding als zeer menselijk ervaren.

“Het voelt goed om mensen toe te voegen aan je netwerk. Mensen wanen zich bovendien veilig wanneer een bericht komt van een bekend contact. En dat zijn precies de redenen waarom social media phishing aanvallen zo succesvol zijn.

Cybercriminelen worden steeds gewiekster in het camoufleren van een phishingaanval. Maar je kunt absoluut beter worden in het identificeren en signaleren van phishing en social engineering”, zegt Stu Sjouwerman, oprichter en CEO van KnowBe4.

75 procent meer aanvallen

Het hoge succespercentage is gevaarlijk, gezien veel LinkedIn-gebruikers hun accounts koppelen aan hun zakelijke e-mailadressen. Iets dat zeker geldt voor salesmedewerkers. Het eerste kwartaal van 2019 steeg het aantal aanvallen via social media alleen al met 75 procent. Hackers krijgen onbewust toegang tot persoonlijke gegevens als ontvangers op een phishingmail klikken. Een handeling die kan leiden tot onder meer identiteitsfraude, oplichting met financiële gevolgen of zelfs een datalek of CEO-fraude, waarbij nep-betalingen worden gedaan.

De meest geklikte onderwerpen uit gesimuleerde phishing social media alerts in het tweede kwartaal van 2019:

  • LinkedIn  56%
  • Login alert voor Chrome op Motorola Moto X  9%
  • 55ste verjaardag en Pizza Party  8%
  • Je bent getagged in een foto door een van je vrienden  8%
  • Verificatie van je Facebook wachtwoordreset  8%
  • Je wachtwoord is succesvol gereset  6%
  • Nieuwe voicemessage op 1:23 AM  5%

De specialist op het gebied van phishing-simulaties brengt ieder kwartaal een rapport uit over de meest gebruikte en succesvolle onderwerpen van phishing-e-mails. Het onderzoek is gebaseerd op tienduizenden geteste phishing mails bij klanten van KnowBe4 over de hele wereld.

 

Gerelateerd: KnowBe4 lanceert gratis phishingtest gericht op social media

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home