DuckDuckGo wordt standaard zoekmachine voor Chrome

Privacy-georiënteerde zoekmachine DuckDuckGo is voortaan één van de standaard zoekmachines van Google Chrome. De zoekgigant komt daarmee tegemoet aan het huidige klimaat, waarbij het privacybeleid van techgiganten in vraag wordt gesteld.

Chrome 73 krijgt er een nieuwe standaardzoekmachine bij. De korte lijst met standaard-opties bevat sinds de update ook DuckDuckGo. Die kleine maar steeds bekendere speler vervoegt zo de zoekmachine van Google zelf, Microsoft Bing en Yahoo. Dat DuckDuckGo in de lijst van standaard-opties staat, betekent niet dat Google zijn eigen zoekmachine meteen naar de achtergrond duwt. Om zoeken via DuckDuckGo te activeren, ga je naar chrome://settings/searchEngines.

Privacy

DuckDuckGo gaat er prat op de privacy van gebruikers te respecteren. Zo houdt de zoekmachine geen data bij, en blokkeert ze advertentietrackers. “We slaan je persoonsgegevens nooit op”, klinkt het op de website. Die insteek klinkt voor steeds meer mensen steeds interessanter. Zowel privé als professioneel vragen gebruikers zich af in welke mate het een goed idee is om hun gegevens zomaar aan een gigant als Google toe te vertrouwen.

 

DuckDuckGo staat voortaan in de lijst van standaard zoekmachines in Chrome.

 

Die vraag wordt nog prominenter nu er in de VS stemmen opgaan om de grote tech-monopolies te breken. Democratisch senator en presidentskandidate Elizabeth Warren geeft te kennen dat ze Google, Facebook, Amazon en zelfs Apple in stukjes wil knippen. In dat opzicht is het niet zo verwonderlijk dat Google zich toegankelijker wil opstellen naar de concurrentie. In de praktijk gaat het natuurlijk om een heel kleine toegift, die geen meetbare impact zal hebben op het immense marktaandeel van Google in de zoeksector. Wereldwijd bedraagt dat 92,92 procent (cijfers februari). In België is dat zelfs 95,78 procent, met DuckDuckGo als onmeetbare partij.

Niet overal

Google rolt DuckDuckGo ondersteuning niet wereldwijd uit. België is één van de landen die de zoekmachine wel krijgt, net als Nederland en een handvol andere Europese landen. Ook op andere continenten voert Google de wijziging door. De impact zal zoals gezegd beperkt zijn, maar de toegift van Google toont wel aan dat het de moeite is om druk te zetten op grote bedrijven, en dat er wel degelijk ruimte is om verbeteringen af te dwingen, ook zonder drastische maatregelen.

Gerelateerd: Amerikaanse presidentskandidaat wil monopolies Amazon, Google en Facebook breken

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.