Cisco: ‘zorgen over privacy en veiligheid door afstandswerk’

Consumenten zijn steeds bezorgder over het delen van gegevens tijdens de pandemie. Dat blijkt uit twee wereldwijde onderzoeken van Cisco. In zijn onderzoek keek Cisco onder meer naar de beveiligingsuitdagingen waar bedrijven tegenaan lopen bij het ondersteunen van werknemers op afstand. Ook kijkt Cisco hoe organisaties veerkrachtiger kunnen worden. “Investeringen in veiligheid en privacy bereiden organisaties en consumenten voor op het nieuwe normaal”, zo luidt de conclusie van Cisco. 

Dit jaar zijn organisaties over de hele wereld van de ene op de andere dag overgestapt op thuiswerken. Deze ontwikkeling zorgde voor een grote druk op beveiligingsteams, die de verspreid werkende teams moesten versterken en beschermen. Uit een onderzoek van Cisco onder 3000 IT-beslissers blijkt dat organisaties in het beste geval slechts beperkt voorbereid waren op thuiswerken. Door het plotselinge thuiswerken, hebben bedrijven veelal snel gehandeld en technologieën ingevoerd die medewerkers in staat stellen veilig te werken vanaf elke plek en op elk apparaat. 

Uit de onderzoeken van Cisco blijkt dat 85% van de organisaties meer belang hechten aan cybersecurity dan vóór de uitbraak van het coronavirus. Voor de meeste organisaties (62%) ligt de grootste uitdaging op het gebied van cybersecurity bij veilige toegang voor thuiswerkers. De helft van de respondenten geeft aan dat bedrijfslaptops en persoonlijke apparaten een uitdaging zijn om te beveiligen in een thuiswerkomgeving. Twee derde (66%) van de deelnemers aan de Cisco onderzoeken is het erover eens dat de coronapandemie leidt tot meer investeringen in cybersecurity. 

Klanten sceptisch over veiligheid van hun gegevens

Veel mensen (60%) maken zich zorgen over de privacy van tools voor samenwerking op afstand. Dat blijkt uit het Consumer Privacy Survey van Cisco. Mensen zijn sceptisch of bedrijven wel doen wat nodig is om hun gegevens veilig te houden. Bijna de helft (48%) van de mensen heeft het gevoel dat ze hun gegevens niet effectief kunnen beschermen. Dat komt vooral doordat ze niet kunnen achterhalen wat bedrijven met hun gegevens doen. Consumenten geven aan dat ze meer transparantie willen over hoe organisaties klantgegevens gebruiken. 

Tegelijkertijd blijkt uit het onderzoek van Cisco dat consumenten ondanks de pandemie hun privacy-eisen niet of nauwelijks willen aanpassen. Iets meer dan de helft (53%) wil dat de privacywetgeving wordt gehandhaafd, met nauwelijks of geen uitzondering voor gegevens in verband met de pandemie. Ook vind een meerderheid van de mensen (56%) dat overheden de belangrijkste rol moeten spelen bij bescherming van consumentgegevens. Wereldwijd zijn consumenten sterk voorstander van de privacywetgeving die in hun land van kracht is.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home