Proximus voorziet ‘fiberdekking in de straat’ voor 40 procent van Belgische bevolking

Proximus vergroot zijn fibervoetafdruk en heeft ‘fiber in de straat’ klaar voor 40 procent van de Belgische bevolking.

Proximus deelt zijn financiële resultaten voor het derde kwartaal van 2024. De telecomprovider overschrijdt de kaap van twee miljoen aansluitbare woningen en bedrijven op het fibernetwerk. Dit betekent dat het bedrijf 2.081.000 woningen en bedrijven aansluitbaar heeft, wat neerkomt op zo’n 40 procent ‘dekking in de straat’. Ook de andere abonnementen van Proximus kende dit jaar een stijging. Het aantal tv-abonnementen en vastespraakabonnementen blijft afnemen.

40 procent ‘dekking in de straat’

Proximus heeft eind september 2.081.000 woningen en bedrijven aansluitbaar gemaakt voor fiber. “Dit kwartaal werden er 98.000 bijkomende woningen en bedrijven aansluitbaar gemaakt in de 167 steden waar we actief fiber uitrollen. Met onze eigen voetafdruk en die van onze partners is fiber in de straat nu beschikbaar voor ongeveer 40 procent van de Belgische bevolking”, aldus Guillaume Boutin, CEO van Proximus Group. Daarnaast telden Residential en Business samen 519.000 actieve fiberlijnen, waarvan er in het derde kwartaal zo’n 38.000 werden toegevoegd.

Proximus speelt een belangrijke rol in het glasvezelnetwerk in België, maar doet dit niet alleen. De telecomprovider zit al langere tijd rond de tafel met andere partijen zoals bijvoorbeeld Telenet. Hiermee willen de providers de hoge kosten voor de aanleg van glasvezel drukken en hinder verlagen. Hoewel het BIPT dergelijke samenwerkingen niet meteen uitsloot, startte de Belgische mededingingsautoriteit (BMA) een onderzoek naar de glasvezelsamenwerking tussen Proximus en Telenet.

Algemene stijging

Naast de stijging in de fibermarkt, deelt Proximus de resultaten van zijn andere abonnementen mee in het rapport. Er zijn netto 47.000 nieuwe mobiel abonnees toegevoegd. Voor Residential bedroeg die toename 44.000 klanten. Daarnaast sloten 9.000 mensen dit kwartaal een vast internetabonnement aan. Het aantal tv-abonnementen en vastespraakabonnementen is gedaald, met respectievelijk 13.000 en 35.000 abonnementen.

De omzet van Proximus kende een stijging in het derde kwartaal van 2024, met 1,5 procent tot 1,19 miljard euro. De kwartaalomzet bedroeg 1,63 miljard euro, wat een stijging is van 0,2 procent in vergelijking met het jaar voordien.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.