Orange laat de prijs van het goedkoopste abonnement van het dochtermerk Hey! zakken, amper enkele uren na de lancering van Digi.
Orange Belgium kondigt in een persbericht nieuwe tarieven aan voor het dochtermerk Hey!, een budgetmerk gericht op consumenten. Het goedkoopste abonnement Mobile S zakt in prijs van 7 euro naar 5 euro, en krijgt voortaan 15 GB mobiele data en onbeperkt bellen en sms’en.
Voor het middelste abonnement Mobile M verhoogt de operator de hoeveelheid data van 10 GB naar 25 GB en introduceert het onbeperkt bellen en sms’en. De prijs blijft behouden op negen euro per maand. Voor de twee duurste formules Mobile L en Mobile XL verandert niets.
Zowel de timing als de prijszetting van het goedkoopste abonnement komen niet als een verrassing. De aankondiging van Orange volgt amper een halve dag na de officiële lancering van Digi in België, de vierde nationale operator in de Belgische telecommarkt. Het Mobile S-abonnement van hey! is een exacte kopie van het mobiele aanbod van Digi.
lees ook
Digi lanceert in België: moeten Proximus, Telenet en Orange zich zorgen maken?
Nervositeit
CEO Christopher Dujardin zegt in een reactie dat het Hey!-aanbod zich aanpast aan ‘veranderende marktomstandigheden en behoeften van consumenten’. Over Digi wordt niet gesproken, maar de aanpassingen zijn een duidelijke reactie op de intrede van de nieuwe speler. De voorbije jaren werden ‘veranderende marktomstandigheden’ voornamelijk gebruikt als excuus om prijzen op te trekken en niet te verlagen.
Zo zorgt Digi nu al voor nervositeit in de Belgische telecommarkt. De aandelen van Proximus kregen een klap van 7,5 procent op de beurs. Een reactie van het paarse kamp en Telenet zal wellicht niet lang uitblijven.
Is een prijzenoorlog op komst in de Belgische telecommarkt? En wat mogen we verwachten van Digi? We maakten een uitgebreide analyse.