Een half miljoen Vlaamse inwoners kreeg intussen de kans om zich aan te sluiten aan het supersnelle netwerk.
Het Vlaamse nutbedrijf Fiberklaar heeft een belangrijke mijlpaal bereikt. Sinds de opstart anderhalf jaar geleden stopte Fiberklaar al meer dan 1.000 km glasvezelkabel in de grond. Daarmee werkt Vlaanderen meter na meter de inhaalbeweging in de hand. Een half miljoen Vlamingen kreeg in die anderhalf jaar al de kans om zich op het snelle netwerk te begeven.
Dekkingsgraad
De fiberdekkingsgraad is in twee jaar gestegen van 5,6 naar 19 procent. Daarmee werkt de miljoeneninvestering van Fiberklaar de inhaalbeweging wat betreft glasvezel in de hand. In anderhalf jaar tijd wist het nutsbedrijf 1.000 km fiberkabel aan te leggen. Fiberklaar is actief in 60 gemeenten waar een half miljoen inwoners de kans kregen om zich, gratis, te laten aansluiten op het netwerk.
“De investering van de voorbije maanden is van fundamenteel belang om inwoners in Vlaanderen toegang te kunnen geven tot onze digitale samenleving”, zegt Rik Missault, CEO van Fiberklaar. “We merken dat ook steeds meer steden en gemeenten dat inzien en graag met ons willen samenwerken om ook bij hen glasvezel uit te rollen.”
De doelstelling is om voor eind 2028 1,5 miljoen woningen fiberklaar te maken. “Transparante communicatie met de steden en gemeenten waarin we actief zijn, staat daarbij centraal. Er zijn groeipijnen geweest, maar dankzij de constructieve samenwerking hebben we die steeds snel kunnen verhelpen. Ook volgend jaar willen we op dat elan verdergaan”, vult Miranda Rombouts, Head of Construction aan.
Open netwerk als katalysator
Fiberklaar bouwt aan een netwerk waar alle operatoren onafhankelijk van elkaar hun diensten kunnen aanbieden. Dat maakt het rendabel voor het nutsbedrijf om ook buiten de Vlaamse kernsteden het netwerk aan te bieden en een groter gebied te bestrijken. Net omdat de gezinnen zelf kunnen kiezen welke operator het best bij hen past, verwacht Fiberklaar dat de benuttingsgraad nog sneller zal toenemen.
“Het gratis aanbieden is een grote investering voor ons, maar wel eentje die we bewust maken om de drempel voor de bewoners zo laag mogelijk te houden en sneller meer woningen te kunnen aansluiten. Daarom is er ook geen enkele abonnementsverplichting bij een van de deelnemende internetproviders wanneer een woning wordt aangesloten. Een huisaansluiting kost consumenten dus niets – en creëert extra opties in de toekomst”, besluit Rik Missault.