Cisco stelt nieuwe AI-capaciteiten voor verschillende van zijn samenwerkings-oplossingen voor. De omkadering van de aankondiging duurde echter langer dan de aankondiging zelf met een duidelijke boodschap: “vergeet ons niet in de AI-hype.”
Cisco wil dat je het bedrijf niet vergeet wanneer het over AI gaat. Op Cisco Live doet het bedrijf daarom enkele aankondigingen over AI-implementaties in z’n samenwerkingsproducten. Tijdens een preview is het echter vooral de omkadering van die aankondigingen die opvalt. Gordon Thomson, Vice President Technology Acceleration EMEA, spendeert haast meer tijd aan een betoog voor Cisco als historische AI-specialist dan aan de aankondigingen zelf.
We horen in best veel detail hoe Cisco al sinds jaar en dat data vergaart en daar inzichten uithaalt. Zeker inzake samenwerkingstools wil Cisco duidelijk maken dat het al van voor de AI-hype met data-analyse bezig is. Dat gaan we niet betwisten, maar feit is wel dat Cisco hier minstens inzake communicatie de trein gemist heeft.
Generatieve AI en Cisco
Denk je vandaag aan generatieve AI, dan zijn het Microsoft, OpenAI (ChatGPT) en Google (Bard) die in de schijnwerpers staan. Zeker Microsoft en Google koppelen die innovaties meteen aan grootse aankondigingen van nieuwe functies in hun kantoorsoftware. Dat is pijnlijk voor Cisco, dat er tijdens de pandemie niet in slaagde om de volle vlucht vooruit te nemen met WebEx (al verdubbelden de gebruikers wel tot ongeveer 600 miljoen, laat Cisco weten). Microsoft groeide immens met nieuwkomer Teams en ook Google Meet plukte de vruchten, om nog niet te spreken van Zoom.
Cisco lijkt te vrezen dat de perceptie ontstaat dat die tools met de injectie van AI ook geavanceerder worden dan WebEx. Thomson hamert daarom op de grote hoeveelheden data en de slimme functies die historisch al in WebEx zitten. Voor de generatieve AI-hype, kon Cisco daar al uitpakken met nieuwe functies. Cisco implementeerde AI voor het cool was. Dan is het tijd voor de aankondigingen en blijven we op onze honger zitten.
AI-samenvattingen
Binnenkort kan je samenvattingen krijgen van Webex-vergaderingen waar je niet bij was, met een extra optie om belangrijke actiepunten van de gemiste vergadering uit te lichten. Fijn en handig, en exact hetzelfde als wat Microsoft in Teams plant te steken. Wie de functie eerst naar de markt kan brengen, zal de toekomst uitwijzen.
De tweede functie betreft samenvattingen van conversaties. Daar richt Cisco zich op organisaties die bots gebruiken in bijvoorbeeld klantenservice. Wanneer zo’n bot ontoereikend blijkt, kan een conversatie naar een mens geëscaleerd worden, met daarbij de samenvatting van het bot-gesprek. De werknemer hoeft zo niet het hele transcript door te nemen. Fijn en handig, en exact hetzelfde als wat Salesforce met Einstein GPT eerder aankondigde.
Afwachten
Cisco heeft heel veel data en expertise inzake samenwerkingstools, geen kat die dat betwist. De aangekondigde tools zien er bovendien interessant uit. Toch heeft het bedrijf zich alweer laten schuren door andere spelers. Wat ons betreft is eerst zeker niet beter en bovendien is een aankondiging niet hetzelfde als een lancering met brede beschikbaarheid.
Wie wanneer aan de slag kan gaan met welke tool, en hoe goed alles gaat werken, blijft dus een open vraag. Cisco wil vooral dat je weet dat het mee op de generatieve AI-trein zit, al krijgen wij niet het gevoel dat het bedrijf op dit moment een plaats in de locomotief heeft.
Update 08/06: In een reactie wil Cisco nog benadrukken dat het geen ambitie heeft om ook zelf generatieve AI-modellen te gaan bouwen naar analogie met Google en OpenAI. Functies op basis van de technologie, zoals de samenvattingen die vandaag worden aangekondigd, zijn natuurlijk wel aan de orde.