Samsung stelt de lancering van de Galaxy Fold voor onbepaalde tijd uit. De duurzaamheid van de vouwbare telefoon werd in vraag gesteld, nadat de eerste exemplaren die in handen kwamen van reviewers al snel de geest gaven vanwege schermproblemen.
“We willen dat onze klanten de best mogelijke ervaring hebben en daarom hebben we na de eerste feedback besloten om de release van de categorie-veranderende Galaxy Fold uit te stellen, om te zorgen dat het voldoet aan de hoge normen waarvan we weten dat je ze van ons verwacht”, reageert Samsung in een statement dat The Verge ontving.
De Galaxy Fold ging normaal op 26 april in verkoop gaan in de Verenigde Staten en vanaf 3 mei bij ons. Samsung weerhoudt zich ervan om alvast een nieuwe lanceringsdatum vast te pinnen. In een e-mail aan klanten die de 2.020 euro kostende vouwbare telefoon alvast hadden voorbesteld, belooft de Zuid-Koreaanse fabrikant een update binnen twee weken.
Schermproblemen
Nadat Amerikaanse reviewers de smartphone vorige week als eerste in handen kregen, volgde binnen enkele dagen de ene na de andere melding over defecten. Sommige toestellen raakten defect omdat reviewers onterecht dachten dat de speciale plastic beschermingslaag een screenprotector was, en deze probeerden te verwijderen. Ook bij normaal gebruik, begaf de Fold het evenwel bij verschillende reviewers al na een dag of twee. Het grootste pijnpunt lijkt wanneer vuil via het scharnier onder het scherm terechtkomt.
“Eerste bevindingen van de inspectie van gerapporteerde problemen op het display toonden aan dat ze geassocieerd kunnen worden met impact op de bovenste en onderste blootgestelde delen van het scharnier. Er was ook een geval waarbij stoffen in het apparaat de weergaveprestaties beïnvloedden”, klinkt het in het statement van Samsung.
De fabrikant keert terug naar de tekentafel om “maatregelen te treffen die de bescherming van het scherm versterken.” In geval van de plastic beschermingslaag wordt in de communicatie op de verpakking verduidelijkt dat het niet om een screenprotector gaat en de folie in geen geval mag worden verwijderd.
Uitstel
Samsung zou daarnaast ook aan zelfreflectie mogen doen om te onderzoeken hoe fatale problemen met de Galaxy Fold pas zo kort bij lancering werden vastgesteld.
Het scharnier werd volgens de fabrikant uitgebreid getest, maar dat gebeurde hoogstwaarschijnlijk in een steriele labo-omgeving. De mogelijkheid is bovendien reëel dat Samsung zich heeft gehaast om zeker als eerste met een foldable op de markt te komen, nadat ook Huawei eerder dit jaar zijn eigen vouwbare concept aan de wereld heeft getoond.
Het uitstel van de lancering zal een teleurstelling zijn voor mensen die reeds een pre-order hebben geplaatst, maar is in dit geval de juiste beslissing. Een te fragiel product verkopen, zou niet alleen slecht zijn voor de reputatie van Samsung, maar ook voor de opkomende categorie van vouwbare mobiele apparaten in zijn geheel.
Vorige week konden we zelf nog kort aan de slag gaan met de Galaxy Fold. Onze eerste indruk lees je hier.
Hieronder het volledige Engelstalige statement dat Samsung aan de Amerikaanse pers heeft bezorgd:
We recently unveiled a completely new mobile category: a smartphone using multiple new technologies and materials to create a display that is flexible enough to fold. We are encouraged by the excitement around the Galaxy Fold.
While many reviewers shared with us the vast potential they see, some also showed us how the device needs further improvements that could ensure the best possible user experience.
To fully evaluate this feedback and run further internal tests, we have decided to delay the release of the Galaxy Fold. We plan to announce the release date in the coming weeks.
Initial findings from the inspection of reported issues on the display showed that they could be associated with impact on the top and bottom exposed areas of the hinge. There was also an instance where substances found inside the device affected the display performance.
We will take measures to strengthen the display protection. We will also enhance the guidance on care and use of the display including the protective layer so that our customers get the most out of their Galaxy Fold.
We value the trust our customers place in us and they are always our top priority. Samsung is committed to working closely with customers and partners to move the industry forward. We want to thank them for their patience and understanding.