De internetbrowser Firefox verliest steeds meer terrein op Google Chrome. Volgens Mozilla een onafwendbaar gevolg van oneerlijke praktijken door Google.
Wie de huidige marktverhoudingen op de browsermarkt erbij neemt, zal niet naast de suprematie van Google Chrome kunnen kijken. Ruim 65 procent van alle internetgebruikers wereldwijd maakt gebruik van de browser van Google. Voor andere browsers is het niet meer dan aanklampen, zeker voor Mozilla Firefox.
Firefox gold ooit als het privacyvriendelijke alternatief voor Chrome, maar speelt met een marktaandeel van 3 procent nog slechts een figurantenrol en heeft na Safari ook Edge moeten voorlaten. Die steeds diepere terugval van hun browser zit Mozilla niet lekker. Het bedrijf achter de Firefox-browser publiceerde een onderzoek naar hoe internetgebruikers hun browser uitkiezen, dat tussen de lijnen als een uithaal naar de concurrentie bedoeld is.
Browser als deel van een ecosysteem
Mozilla wil namelijk dat er dringend iets gedaan wordt aan de lock-in-praktijken waar browserontwikkelaars zich schuldig aan maken. Daarbij wijzen ze zonder blozen naar Google. Chrome wordt niet als een losstaande dienst, maar als onderdeel van het Google-ecosysteem aan de man gebracht. Andere Google-diensten werken vaak beter als je Chrome gebruikt en de browser staat ook standaard op elke Android-telefoon.
lees ook
Wat is Chromium en wat is het verschil met Google Chrome?
De kritiek is evengoed gericht aan de adressen van Apple en Microsoft. Apple heeft ook lang niet willen weten van andere browsers in iOS dan hun eigen Safari, en Microsoft zou graag willen dat alle Windows-gebruikers bij Edge blijven. Een ander heikel punt volgens Mozilla is dat de concurrenten hun browsers ook gebruiken voor commerciële activiteiten.
Mozilla maakt zeker een punt. Als je de marktcijfers voor mobiele browsers analyseert, dan zie je dat Chrome en Safari hun eigen ecosysteem controleren. Uitzondering op de regel is Edge, dat ook in zijn eigen thuishaven Chrome moet voorlaten. Firefox wordt als een opensource-browser uitgegeven en kan dus niet terugvallen op een ondersteunend ecosysteem.
Onverwachte hulp van Google?
Het tij zou wel eens onverwachts kunnen keren voor Mozilla Firefox. Google Chrome wil namelijk overstappen op een nieuw protocol voor browserextensies, Manifest V3. Hoewel Google verkondigt dat de nieuwe regels de veiligheid en privacy verbeteren, klagen ontwikkelaars van adblockers dat hun tools zouden geblokkeerd worden in Chrome.
Dit zou voor internetgebruikers die niet willen overladen worden met advertenties richting een andere browser kunnen duwen. Heeft de oude vos zijn streken nog niet verleerd?