Sinds 1 januari 2022 ligt het mailverkeer over Exchange wereldwijd plat. Vandaag publiceert Microsoft een oplossing voor de Exchange-bug zodat alle e-mails opnieuw vlot binnenstroomt.
Wie moest werken afgelopen weekend en daarvoor e-mail nodig heeft, zal zich goed in het haar hebben gekrabd. IT-admins wereldwijd ontvingen overal foutmeldingen in de eventlog van Exchange met foutcodes als ‘The FIP-FS Scan Process failed initialization. Error: 0x80004005. Error Details: Unspecified Error’ of ‘Error Code: 0x80004005. Error Description: Can’t convert “2201010001” to long.’
Creatieve IT-admins konden de fout mitigeren met tijdelijke oplossingen nadat de boosdoener hadden gevonden, maar we kunnen ons inbeelden dat ze vermoedelijk andere plannen hadden op nieuwjaarsdag.
In een uitgebreide blogpost van Microsoft wijst de techgigant naar een fout in het afchecken van de datum binnen een antiviruscomponent van Exchange. Door opeens overal 2022 af te checken met een bepaalde handtekening zorgde voor een crash in de malware-engine. Hierdoor raakten wereldwijd alle e-mails vast in een lange file aan berichten.
In dezelfde blogpost kunnen IT-admins de oplossing manueel implementeren of een automatisch script uitvoeren. Het kan nog eens even duren voordat er opnieuw e-mails in je inbox verschijnen. Hoe meer e-mails vastzitten in de file sinds nieuwjaar, hoe langer de wachttijd.
lees ook