IT-toeleverketen toont veerkracht tijdens coronacrisis

Dell distributiecentrum

Terwijl toiletpapier en andere consumentengoederen tijdens het begin van de coronapandemie tijdelijk moeilijk te verkrijgen waren, bleef een gelijkaardig tekort grotendeels uit voor de IT-toeleverketen.

Dat is de conclusie in een recente blogpost van IT-associatie CompTIA. Hoewel de IT-toeleverketen aanvankelijk enkele tekorten kende voor thuiswerkproducten, bleek de keten in zijn geheel relatief veerkrachtig te midden van de coronapandemie.

De vrees was dat de uitbraak van het virus in China tijdens de jaarwisseling een grote impact zou hebben op de supply chain wereldwijd. China is de fabriek van de wereld en de meeste IT-leveranciers produceren er hun hardware. Toen het land zijn fabrieken sloot om de verspreiding van het virus in te dijken, hielden bedrijven hun hart dan ook vast voor de effecten op hun toeleverketen.

Tekorten bleven uit

“Maar onderweg gebeurde er iets grappigs: er ontstond noot een groot tekort aan technische producten”, schrijft marketeer Scott Campbell in het CompTIA-blog. Dat komt door de manier waarop de IT-toeleverketen is georganiseerd.

Wanneer de markt door de pandemie onder druk werd gezet, waren de meeste afgewerkte goederen, zoals laptops, reeds voldoende op voorraad. Toen die voorraad toch begon te slinken, konden distributeurs bovendien nog terugvallen op de verkoop van refurbished toestellen en startten fabrieken in China stilaan weer op.

Distributeurs hebben typisch een voorraad van vier tot zes weken om plotse veranderingen in de markt op te vangen, verduidelijkt Frank Vitagliano, CEO van de Global Technology Distribution Council, in de blogpost. “Dus toen dit toesloeg, was er duidelijk voorraad beschikbaar. Distributeurs konden snel schakelen met hun leveranciers op basis van zeer gevestigde processen die al jaren bestaan.”

Plotse vraag

De tekorten die er toch waren, waren niet het gevolg van problemen in de toeleverketen maar van een plotse explosieve vraag als gevolg van de massale omschakeling naar thuiswerken. Denk dan bijvoorbeeld aan een enorme stijging in de vraag naar webcams om videoconferencing te faciliteren.

Hoewel de IT-toeleverketen reeds relatief veerkrachtig bleek tijdens deze pandemie, zijn er volgens Vitagliano nog steeds lessen te trekken voor de toekomst. “Distributeurs praten met fabrikanten over zaken zoals kijken naar bepaalde producten in de toeleveringsketen waar de vraag onnatuurlijk kan stijgen, zodat ze zich daarop kunnen voorbereiden. Het is scenarioplanning, maar het kan in verschillende richtingen gaan.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home