Epson lanceert ReadyPrint: een abonnementsmodel voor inkt

Epson lanceert een abonnementsmodel voor inkt gericht op individuele gebruikers. Daarmee treden de Japanners in de voetsporen van HP’s Instant Ink-model.

Epson ReadyPrint is een abonnementsformule voor inkt gericht op individuen. Je kan ReadyPrint zien als het antwoord van de Japanners op Instant Ink van HP. ReadyPrint wordt vanaf begin februari uitgerold in Nederland in een testfase. De rest van Europa, waaronder vermoedelijk ook België, volgt vanaf april van dit jaar.

Prijzen

De abonnementsdienst omvat zowel printers met cartridges als printers uit het EcoTank-gamma die flesjes gebruiken. Voor de flesjes kunnen klanten intekenen op plannen vanaf 6,99 euro per maand. Voor dat geld kan je 300 pagina’s in zwart-wit printen. Voor kleur loopt de prijs op tot 14,99 euro per maand. Voor printers met inktpatronen is de instapprijs lager, en zijn er formules vanaf ongeveer twee euro per maand. Dat moet wel als Epson wil concurreren met HP Instant Ink, dat gebruikers 50 kleurenprints per maand aanbiedt voor 2,99 euro.

ReadyPrint draait op Epson-printers en werkt volledig automatisch. Zodra de printer ontdekt dat het inktniveau onder een bepaald niveau gezakt is, bestelt het toestel zelf nieuwe flesjes of cartridges. Die zitten dan in de brievenbus nog voor de inkt op is, zodat je toestel steeds printklaar blijft. Epson laat verder weten dat pinters ook gedekt zijn voor defecten zolang het ReadyPrint-contract loopt, al is niet helemaal duidelijk waar je dan recht op hebt en hoe snel Epson een eventueel defect zal verhelpen.

Managed printing

Je kan ReadyPrint zien als een light-versie van een traditioneel managed printing-model voor kmo’s en grotere bedrijven. Net als HP kampt Epson met een dalende verkoop van consumables in de printermarkt. Bovendien laten gebruikers zich al te vaak verleiden door goedkopere inkt van derde partijen. Printers worden doorgaans verkocht aan erg lage prijzen, waardoor de fabrikant rekent op de verkoop van consumables om gezonde marges te realiseren. Dat model biedt vandaag geen weinig incentives voor de gebruiker om ook echt voor originele inkt te kiezen. Met een servicemodel als ReadyPrint hoopt Epson een meerwaarde te bieden in de vorm van eenvoud en gemak.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home