Bedrijven bieden minder telewerkjobs aan

thuiswerk home office

Jobzoekers van hun kant zetten verloning en flexibiliteit bovenaan hun wensenlijst om een nieuwe uitdaging te vinden.

Bedrijven bieden minder jobs aan met de mogelijkheid tot telewerken. Dat concludeert het Global Talent Trends rapport van LinkedIn. Het rapport verwijst naar een dalende trend op de wereldmarkt, een jaar nadat de aanbiedingen mét telewerk boomden. Langs de andere kant geven jobzoekers een goede balans tussen werk en vrije tijd, flexibiliteit en verloning aan als belangrijkste voorwaarden voor een nieuwe baan.

Minder jobs, meer kandidaten

In februari van dit jaar boden Amerikaanse bedrijven in 20 procent van de aanbiedingen de optie telewerk aan. Dezelfde trend is te zien op de hele wereldmarkt. Dat aandeel is in september teruggevallen tot 14 procent. Opvallend, het aantal kandidaten dat solliciteert voor een job met telewerkoptie blijft gelijk. Meer zelfs, LinkedIn merkte een lichte stijging van 50 tot 52 procent. Minder jobs en meer kandidaten, dat betekent dus dat jobzoekers minder keuzemogelijkheden krijgen.

Volgens hetzelfde onderzoek verwachten kandidaten niet dat ze meer loon zullen krijgen. Integendeel, in de sommige landen zorgen de onzekere economische tijden voor minder loon. “Bedrijven zullen op andere manieren hun werknemers tevreden moeten houden. Het element onzekerheid kan niet worden weggevaagd maar er zijn mogelijkheden op andere vlakken. Meer doen met minder middelen, daar komt het op aan”, zegt Guy Berger, Principal Economist bij LinkedIn.

Inzetten op flexibiliteit en interne groei

Loon is niet het enige, laat staat het belangrijkste argument voor kandidaten om een job aan te nemen. De verloning blijft hoog in de prioriteitenlijst, net als werkbalans, flexibiliteit en upskilling. Dat is de mogelijkheid om zaken bij te leren, met name veelgevraagde talenten. In deze onzekere tijden zoeken kandidaten in de eerste plaats stabiliteit, zowel op het werk als daarbuiten.

“Talentleiders moeten bereid zijn om met kandidaten te praten over de waarden van de organisatie en hoe ze hun werknemers ondersteunen”, legt Jennifer Shappley, VP of Global Talent Acquisition uit. “Het is de sleutel om talenten in de onderneming te krijgen en te houden. Daarom mogen de verwachtingen van de kandidaten niet zomaar worden genegeerd.”

lees ook

Onderzoek toont aan: hybride werken werkt

Volgens LinkedIn moeten bedrijven hard inzetten op interne groei als middel om talenten aan boord te houden. 64 procent van de werknemers is geneigd een nieuwe uitdaging te laten schieten wanneer promotie of een andere groeioptie aanwezig is. Wanneer die optie er niet is, dan hebbe amper 45 procent van de werknemers zin om te blijven.

“Geef werknemers meer zeggenschap over hun carrière in het bedrijf. Start vanaf dag één de dialoog met het op over groeimogelijkheden, bijscholingen en promoties”, besluit Linda Jingfang Cai, VP of Talent Development bij LinkedIn.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home