SAS-rapport: ‘CMO’s omarmen GenAI ondanks kennisgebruik’

Marketeers maken steeds vaker gebruik van generatieve AI (GenAI), maar de meeste CMO’s missen nog de diepgaande kennis om de technologie volledig te benutten. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van SAS en Coleman Parkes Research.

Uit het onderzoek in opdracht van analyticsspecialist SAS blijkt dat 90 procent van de organisaties tegen 2025 wil investeren in GenAI voor marketing. Tegelijkertijd geeft 90 procent van de CMO’s aan dat ze de technologie en de impact ervan op bedrijfsprocessen niet volledig begrijpen. Dit gebrek aan kennis remt de adoptie van geavanceerdere toepassingen die de efficiëntie en effectiviteit van marketing aanzienlijk zouden kunnen verbeteren.

Momenteel loopt de marketingafdeling voor op andere bedrijfsfuncties, zoals IT, in het gebruik van GenAI. Ongeveer 75 procent van de marketeers gebruikt de technologie, vooral voor taken zoals het schrijven en creëren van content. Voor complexere marketingdoelen, zoals doelgroepopbouw (18%), klanttrajectanalyse (16%) en prijsoptimalisatie (14%), wordt GenAI echter veel minder ingezet. Toch zien bedrijven die GenAI toepassen een duidelijk rendement, vooral op het gebied van personalisatie (92%), klanttevredenheid (89%) en voorspellende analyses (88%).

lees ook

SAS: ‘Betrouwbare AI begint bij de eerste regel code’   

Toekomstige groei en obstakels

Hoewel GenAI nog relatief weinig wordt ingezet voor geavanceerde marketingtoepassingen, verwachten veel marketeers het gebruik in de komende jaren uit te breiden. Ze hopen hiermee kosten te besparen, risico’s beter te beheren en efficiënter om te gaan met grote datasets. Daarnaast verwachten sommigen ook de opkomst van nieuwe toepassingen, zoals virtual reality.

Ondanks de potentie van GenAI blijft een gebrek aan strategische richting bij CMO’s een uitdaging. Bovendien maken veel marketeers zich zorgen over databeveiliging en privacy. Slechts een derde van de organisaties heeft een goed governance-framework voor datamanagement, en bij GenAI ligt dat aantal nog lager.

Volgens SAS is het essentieel dat marketeers hun kennis over zowel de technologie als data governance verbeteren om het volledige potentieel van GenAI te benutten en bedrijfsdoelen te bereiken.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home