Meta heeft een goedkopere VR-bril aan zijn gamma toegevoegd. De Meta Quest 3S heeft alles van zijn grotere broer, maar boet in op beeldkwaliteit.
Vorig jaar deze periode lanceerde Meta de Quest 3 mixed reality-bril. Je kreeg veel waar voor je geld, maar aan 549 euro kon je het moeilijk spotgoedkoop noemen. Voor wie een budgetvriendelijkere oplossing zoekt, kan nu bij de Meta Quest 3S terecht met een adviesprijs van 329 euro.
Ondanks het flinke prijsverschil zijn beide mixed reality-brillen heel gelijkaardig aan elkaar. Beide hebben dezelfde Qualcomm Snapdragon XR2 Gen 2-chip aan boord en camera’s om in kleur mixed reality mogelijk te maken.
Waar zit het grote verschil tussen beide? Het belangrijkste is de beeldkwaliteit. Waar de Meta Quest 3 nog een hoge resolutie had van 2.064 x 2.208 pixels per oog, is dat bij de Meta Quest 3S 1.832 x 1.920 pixels. Dat is niet toevallig dezelfde resolutie als de Meta Quest 2, de voorloper zonder mixed reality.
De Meta Quest 3S heeft ook iets minder goede lenzen vergeleken met de hoogwaardige pancake-lenzen in de Quest 3. Die laatste zorgen voor een grotere sweet spot en bieden een bredere gezichtsveld.
Vooraf bestellen kan vanaf nu. De Meta Quest 3S start vanaf 329 euro met 128 GB opslag. De variant met 256 GB opslag kost 439 euro. Beide prijzen zijn inclusief btw. Het is voorlopig onduidelijk of de Quest 3S ook in een zakelijk programma met extra ondersteuning wordt gestopt, zoals bij de Quest 3 vandaag het geval is.
lees ook
De Metaverse – virtueel failliet of is er nog hoop?
Orion prototype AR-bril
Naast de Meta Quest 3S kondigt de Facebook-eigenaar ook zijn ‘Orion’ slimme bril. Deze AR-bril toont door middel van projectoren in het frame een heel ruim beeld in de echte wereld. Waar de Meta Quest mixed reality-bril de wereld toont op een scherm dankzij camera’s, zie je hier naar de wereld door een traditionele glazen bril.
Het resultaat, dat je hier in detail kan bekijken, ziet er op technologisch vlak indrukwekkend uit. Enig nadeel: Meta heeft geen plannen om het vandaag al commercieel uit te brengen. De prijs zou vandaag veel te hoog liggen volgens Meta CEO Mark Zuckerberg. Meta heeft wel een duizendtal exemplaren gemaakt voor zichzelf om de technologie verder te verfijnen en te demonstreren.
Niet toevallig heeft Meta met Ray-Ban zijn samenwerking verlengd. De AR-bril past perfect in dat plan. Wanneer de evolutie van ‘Orion’ in de winkel zal liggen, is koffiedik kijken. We verwachten dat Meta nog een aantal jaar nodig zal hebben om alles op punt te zetten.