Storing in VS legt webgiganten en 3,5% van internetverkeer plat

internet kapot

Internetgigant CenturyLink kampte gisteren met een storing die zorgde voor verslechterde prestaties van grote webbedrijven overal ter wereld. Ook in België waren een aantal diensten en websites minder goed toegankelijk. Het probleem leek in eerste instantie bij CloudFlare te liggen, maar de onderliggende oorzaak lag bij de CenturyLink uitval. 

Tijdens de storing communiceerde CenturyLink openlijk over wat er aan de hand was. Via Twitter maakte het bedrijf bekend dat er een storing was, hield zijn klanten op de hoogte van de vooruitgang en maakte uiteindelijk bekend dat de storing was verholpen.

De problemen bij CenturyLink hadden veel effect op CloudFlare. Grote klanten van CloudFlare, waaronder Discord, Twitter, Xbox Live, PlayStation network en Amazon waren korte tijd niet goed bereikbaar. Voor sommige internetgebruikers in de VS en West-Europa waren bepaalde sites niet toegankelijk. De CenturyLink problemen legden zo’n 3,5% van het internetverkeer plat. Ook in België hadden internetgebruikers last van de storingen. 

Oorzaak van de storing

CloudFlare, wie veel problemen van de uitval ondervond, gaf wat meer details over wat er daadwerkelijk aan de hand was. Volgens CloudFlare had de storing impact op de L3 infrastructuur die CenturyLink aankocht in 2017. Klanten in ten minste 48 steden hadden last van de problemen. 

Een mogelijke oorzaak van de CenturyLink storing ligt bij Border Gateway Protocol (BGP). “Vanaf 10:04 uur UTC (12:04 uur Belgische tijd) was er een significant aantal BGP updates”, schrijft CloudFare. Onder normale omstandigheden, zijn er elke 15 minuten BGP updates van 1,5MB tot 2MB. Aan het begin van het incident piekten de BGP updates naar meer dan 26MB per 15 minuten. Dit aantal bleef zo hoog tijdens het hele incident. 

Volgens speculaties van CloudFlare ligt de bron van het incident bij een slechte Flowspec-regel. Deze regel heeft BGP verspreiding mogelijk belemmerd, wat zorgde voor meer BGP verkeer.

De storing heeft uiteindelijk een kleine twee uur geduurd. Rond 14:00 uur onze tijd waren de problemen weer verholpen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home