Robots vernietigen voortaan harde schijven in Google datacenters

google datacenter

Wanneer datacenters gigantisch worden, kan het dagelijkse proces van harde schijven vervangen en vernietigen veel tijd in beslag nemen. Google heeft die job vervangen door robots, om menselijke fouten te beperken. Het gaat om vergelijkbare robots die bijvoorbeeld op auto-assemblagelijnen worden ingezet.

Hyperscale datacenters pakken het dikwijls anders aan dan klassieke datacenters omwille van de schaal waarop ze opereren. Wanneer ze te groot worden, zijn kant-en-klare innovaties voor de brede markt niet meer interessant. Google gebruikt al AI om zijn eigen datacenters te koelen, maar voor de vervanging en vernietiging van harde schijven heeft het geen Deepmind AI nodig.

Industriële robots

Google heeft gekeken naar het huidige aanbod van industriële robots, vergelijkbaar met modellen die op auto-assemblagelijnen worden gebruikt, om een geschikt exemplaar te vinden. Data Center Knowledge sprak met Joe Kava, Vice President Data Centers bij Google. “Het verwijderen en vernietigen van harde schijven lijkt een mondaine taak, maar het is een van de meest belangrijke functies van een datacenter operator.”

 

 

Een harde schijf bevat gevoelige data van miljarden mensen, bedrijven en overheden over de hele wereld. Vandaag gebeurt het verwijderen van de een harde schijf uit een server en de vernietiging ervan volledig automatisch door robots. “Hoe minder mensen de servers aanraken, hoe beter,” zegt Kava.

Geautomatiseerde processen

Harde schijven falen dagelijks, maar de stroom is niet zo groot dat mensen het niet meer kunnen. Robots zijn echter bijzonder handig bij een hardware upgrade wanneer bijvoorbeeld de hele vloot van 2 TB-schijven wordt vernieuwd door 10 TB-schijven. Dan ligt hun output veel hoger dan de mens.

 

 

Kava vertelt dat vandaag heel wat dagelijkse processen geautomatiseerd zijn in een hyperscale datacenter. Dat gaat van voorraad management en supply-chain aanvulling tot servermontage. Robots worden hiervoor vandaag al ingeschakeld. Daarnaast heeft het bedrijf ook heel wat automatische scripts die datacenter techniekers helpen wanneer er specifieke problemen zijn bij bepaalde servers nog voordat ze de reparatie starten.

“Specifieke taken zoals het ontkoppelen en verwijderen van servers lukt vandaag nog niet met robots,” vertelt Kava. “Misschien lukt dat ook wel in de toekomst, maar dergelijke taken vereisen vandaag nog steeds menselijke interactie.”

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home