Aruba ESP lost netwerkproblemen automatisch op

Aruba lanceert met ESP een AI-platform dat in staat is om netwerkproblemen automatisch te detecteren en te verhelpen.

HPE’s Aruba pakt uit met het Edge Services Platform (ESP). Dat platform maakt gebruik van AI om netwerkproblemen binnen een bedrijfsomgeving automatisch te detecteren. ESP gebruikt telemetrie van onder andere netwerktoestellen in datacenters, software defined-netwerkproducten, wifitoegangspunten en meer. Alle relevante data worden in een data lake geaggregeerd en vervolgens geanalyseerd door ESP.

Met ESP wil Aruba een analyticslaag bieden die het hele netwerk omvat, van centrale datacenter back-end tot wifi-toegangspunten in bijkantoren. Alle relevante informatie is beschikbaar via Aruba Central, maar kan ook eenvoudig met andere tools gekoppeld worden via API’s. ESP moet alle andere analysetools overbodig maken, zodat een administrator op één centrale locatie terecht kan voor netwerkbeheer.

Minder werk

De AI achter ESP wordt bijgestaan door externe data afkomstig van 1,5 miljard Aruba-toestellen wereldwijd. Aan de hand van die gegevens en interne datapunten kan ESP problemen tijdig opsporen en soms zelfs automatisch verhelpen. Is dat niet het geval, dan genereert het platform een rapport dat IT-teams bijstaat met concrete informatie over wat er precies moet gebeuren.

Aruba ESP zou de efficiëntie van het netwerk verhogen, maar heeft vooral een impact op het IT-personeel. Een test wijst uit dat het platform de tijd die IT nodig heeft om een technisch probleem te verhelpen, terugdringt met bijna 90 procent.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.