Accenture: ‘Slechts 4% van supply chain-leidinggevenden is klaar voor de toekomst’

De pandemie versnelde de digitale transformatie van bedrijven. Toch hebben veel bedrijven nog moeite met de technologische veranderingen. Slechts 4% van de supply chain-leidinggevenden vindt dat zijn organisatie klaar is voor de toekomst. Een andere 34% verwacht in 2023 op dat punt te zijn, blijkt uit een onderzoek van Accenture. 

Voor het onderzoek (in samenwerking met Oxford Economics) bevroeg Accenture 1100 executives over de hele wereld, waarvan 44% C-level was. Deelnemers waren afkomstig uit 13 verschillende industrieën en 11 landen. Als aanvulling op de bevraging hield Oxford Economics 12 diepgaande off-the-record interviews met executives. 

Het onderzoek van Accenture laat zien dat enterprises hun digitale transformatie zoveel mogelijk moeten versnellen. Bedrijven die al wel klaar zijn voor de toekomst, blijken namelijk twee keer zo efficiënt en drie keer zo winstgevend als hun concurrenten. 

Onder bedrijven die ‘klaar voor de toekomst’ zijn, vallen bedrijven die silo’s hebben afgebroken en realtime zichtbaarheid over de gehele waardeketen mogelijk maken. Ook hebben ze hun manier van werken getransformeerd en hun werknemers bijgeschoold over de verandering. 

“De pandemie liet zien hoe de supply chain het succes van een bedrijf kan maken of breken”, schrijft Accenture in zijn rapport. “Het heeft verborgen kwetsbaarheden laten zien. De crisis heeft Chief Supply Chain Officers (CSCO’s) naar de frontlinie van verandering gebracht”, aldus Accenture. 

Uitdagingen die digitale transformatie in de weg staan

Volgens de supply chain-leidinggevenden waren een gebrek aan een samenhangende strategie en technologie hun grootste uitdaging. Veel supply chain-functies worden nog beperkt door ouderwetse technologie en werken met een lappendeken aan digitale en niet-digitale systemen. Hierdoor profiteren bedrijven niet van de voordelen die data-driven inzichten kunnen opleveren, zoals elke actie van de supply chain voorspelen en monitoren

Ondanks de uitdagingen, zijn supply chain-leidinggevenden positief over de mogelijkheden van hun organisatie om gebruik te maken van data, automatisering, AI en andere onderdelen van een future proof bedrijf. Daarbij geven de meeste CSCO’s aan optimistisch te zijn over de vooruitgang in de komende drie jaar. 

Hoe bereid je de supply chain voor op de toekomst?

Om digitale transformatie te versnellen, moet je het ultieme doel weten, de stappen kennen en weten hoe je grote sprongen kunt maken naar het volgende niveau, concludeert het rapport. Supply chain-leidinggevenden kunnen beginnen met het leggen van een brug tussen silo’s door holistisch te denken over strategie en technologie. 

“Voorbereiden op de toekomst begint met het afbreken van datasilo’s en het uitvoeren van een geïntegreerde en gecentraliseerde supply chain-strategie die alle delen van de waardeketen samenbrengt in een set aan uitkomsten voor zowel het bedrijf als voor de klanten”, zegt Manish Sharma, CEO van Accenture Operations. “Het werken met data-driven inzichten helpt leidinggevenden om elke actie van de supply chain te voorspellen en monitoren en de manier waarop ze producten bevoorraden, plannen, fabriceren en verspreiden opnieuw uit te vinden”, aldus Sharma.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home