Onze Belgische wegen scoren beter dan de NMBS-spoorlijnen wat betreft 4G-kwaliteit. Oude treinen of nieuwe modellen met twee verdiepingen zijn de belangrijkste boosdoeners.
Het BIPT heeft zijn dataportaal aangepast met de meest recente cijfers omtrent de kwaliteit van het mobiele netwerk. In de nieuwe dekkingskaarten kan je zien dat de mobiele dekking buitenhuis vandaag meer dan 99 procent is. De 4G-dekking binnenhuis strandt op 93 procent. Voornamelijk Waalse provincies trekken dat gemiddelde naar beneden met Luxemburg (84%), Namen (87%) en Luik (89%).
Om tot deze cijfers te komen, voert het BIPT eigen controletesten uit gedurende een volle maand. Het resultaat is meer dan 1,2 miljoen datapunten per operator en per technologie, goed voor 3.800 kilometers aan testen.
Voor het eerst controleert het BIPT ook de kwaliteit van onze mobiele netwerken wanneer we in de trein zitten. Verder reed het controleorgaan ook heel wat rond op Belgische wegen.
Gesprekskwaliteit in de auto
De organisatie reed vorig jaar ruwweg 10.500 kilometer rond met de auto, goed voor 8.300 gesprekstesten en 55.000 datatesten per mobiel netwerk. Uit die testen blijkt dat je vandaag in 99,7 procent van de gevallen op een betrouwbare verbinding mag rekenen. Wanneer het BIPT ook nagenoeg onafgebroken telefoongesprekken delibereert, komen we uit op 99,8 procent.
De datatesten tonen ook hoge gemiddelde snelheden aan van onze mobiele netwerken, met een gemiddelde downloadsnelheid van 80 Mbps en een gemiddelde uploadsnelheid van 25 Mbps.
Bellen en internetten in de trein
Voor de eerste keer ooit meet het BIPT de bel- en internetkwaliteit van onze mobiele netwerken op NMBS-treinen. In totaal werd er 2.200 km afgelegd. Per mobiel netwerk werden 800 gesprekstesten uitgevoerd en 5.300 datatesten. De te onderzoeken treinlijnen werden gekozen op basis van het gebruik van de lijnen. Zo werden enkel IC-lijnen getest. Elke treinlijn werd minstens tweemaal getest, evenveel tijdens de piekuren als tijdens de daluren.
De kwaliteit op onze spoorwegen is slechter dan binnenshuis. Een gebruiker kan gemiddeld 98,2 procent van de tijd een telefoongesprek voeren. Oudere treinen of nieuwe modellen met twee verdiepingen hebben een negatieve invloed op het bereik. Ook de gemiddelde snelheid ligt lager dan in de auto: 55 Mbps download en 17 Mbps upload. Hou ook in het achterhoofd dat de focus van dit onderzoek enkel op drukke IC-lijnen ligt die normaliter beter voorzien worden van netwerkdekking dan andere lijnen in ons land.
Zoals je hierboven kan zien, moeten we de landelijke dekking met een korrel zout nemen. Hopelijk overweegt het BIPT een completere methode om onder andere de Kempen en provincie Limburg niet helemaal te negeren in zijn volgende jaarlijkse cijfers.
Wie graag in detail alle cijfers (auto en trein) wil doornemen, kan hier terecht. Voor een uitgebreide analyse van het BIPT rond het hele project klik je hier.
lees ook