Microsoft biedt ontwikkelaars en verkopers meer mogelijkheden in zijn winkels

Microsoft verbetert zowel de Windows Store als de Teams App store. Ontwikkelaars kunnen voortaan in-app aankopen bieden en reclame in de Store wordt interessanter.

Microsoft wil ontwikkelaars aanmoedigen om zowel de Microsoft Store als de Teams App Store te omarmen. Voor de Teams App Store introduceert het bedrijf eerst en vooral mechanismes om apps beter naar de voorgrond te brengen. Zo krijgt de store intelligente suggesties en flyouts. Een slimmer content-detectiesysteem zorgt ervoor dat de juiste mensen sneller de juiste apps te zien krijgen. Microsoft introduceert ook een featured apps-sectie.

Ook op het vlak van de centjes vergeet Microsoft zijn ontwikkelaars niet. Nieuwe API’s maken in-app-aankopen eenvoudiger. Zo kunnen gebruikers vlotter upgraden van een gratis versie van een toepassing naar een betaalde variant. Beide mogelijkheden zijn per direct algemeen beschikbaar.

Microsoft werkt ook aan een nieuw model om licenties op te volgen voor Teams-apps. Die vernieuwing staat gepland voor de zomer.

Windows Store

Voor de Windows Store kondigt Microsoft Store Ads aan, gebouwd op Microsoft Advertising. Dat moet ontwikkelaars helpen om de apps voor de neus van de juiste doelgroep te krijgen. De beschikbaarheid begint met een pilootprogramma de komende maanden. “De tools voor ad-campagnes liggen voortaan in lijn met die van de concurrentie”, zegt Microsofts communicatiedirecteur Frank Shaw daarover.

De barrières voor de Windows Store gaan intussen omlaag. Ieder welke app die op Windows draait, is voortaan welkom in de winkel. Win32-ontwikkelaars kunnen de CI/CD pipeline in GitHub gebruiken om hun apps meteen in de Store te publiceren.

De Store mist nog steeds tractie, en Microsoft lijkt vaak zelf te vergeten dat het een appwinkel heeft. Zo duurde het tot vorige week alvorens Microsoft Teams naar zijn eigen Store bracht. Microsoft laat wel weten dat er in het eerste kwartaal van 2022 de helft meer apps naar de Store zijn gekomen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, al zegt dat weinig over de werkelijke populariteit.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home