Hardware van Nvidia voorziet de beelden op de Sphere in Las Vegas. Ondanks de superlatieven die dat bouwwerk beschrijven, is de benodigde rekenkracht relatief beperkt.
De Sphere in Las Vegas haalde het wereldnieuws bij de opening in 2023, en is vermoedelijk de meest in het oog springende attractie in het Amerikaanse gokparadijs vandaag. De bol kostte 2,3 miljard dollar om te bouwen en is 157 meter hoog: meer dan genoeg om de Antwerpse kathedraaltoren te overkoepelen.
Het is echter de gevelbekleding die het meest in het oog springt. De hele buitenkant doet dienst als scherm, let dank aan 1,2 miljoen led-pucks, ieder voorzien van 48 individuele led’s. Binnenin zit dan weer een scherm dat Imax doet verbleken, met een oppervlakte van 15.000 vierkante meter gebouwd uit zestien panelen met ieders een 16K-resolutie. De hele Sphere is zo enorm en fel dat een kopie in Londen werd gecanceld omwille van de licht-impact.
Nvidia
Over de interne werking van het oer-Amerikaanse bouwwerk waren niet veel details bekend, maar nu komt Nvidia ermee naar buiten. Het gevaarte blijkt aangedreven door Nvidia-hardware.
Om beide enorme schermen aan te drijven, gebruikt de Sphere 150 Nvidia RTX A6000-GPU’s. Dat is niet niets, maar al bij al redelijk bescheiden gezien de enorme hoeveelheid pixels die in het spel zijn.
lees ook
In de Sphere ziet HPE de wereld door een hybride bril
De netwerkconnectiviteit wordt dan weer voorzien door Nvidia BlueField-DPU’s en ConnectX-6 Dx-NIC’s. De DOCA Firefly-service en Rivermax-software zorgen voor de synchronisatie van alle panelen.
Zuinig is het bouwwerk niet. De Sphere zou ongeveer 28.000.000 watt consumeren tijdens piekprestaties. De GPU’s alleen al kunnen 45.000 watt verorberen.