Pigment daagt Microsoft uit met nieuwe Excel-concurrent

data

Als het van startup Pigment afhangt dan plant binnenkort geen enkele verkoopafdeling nog in spreedsheats. Het bedrijf heeft voor dat doel 73 miljoen dollar opgehaald, daarmee is het van plan meer bedrijfsafdelingen van oplossingen te voorzien en tegelijk geografisch uit te breiden.

Pigment heeft tijdens de coronacrisis grote stappen weten te zetten. Om de groei in de toekomst te kunnen blijven garanderen heeft het bedrijf 73 miljoen dollar weten op te halen.

Het platform Pigment is opgericht om de financiële- en verkoopafdeling van correcte middelen te voorzien. Volgens het bedrijf gebruiken deze afdelingen vaak nog spreadsheets om planningen te maken. In de uren handmatig werk die daarachter zitten, moet flink gesnoeid worden. Het platform helpt bedrijven met het organiseren en visualiseren van de toekomst.

In die markt staat Pigment niet alleen. Looker, Oracle en IBM bieden allemaal oplossingen aan om data overzichtelijker te maken. Voor Pigment is het, ondanks de sterke concurrentie, dan weer belangrijk om klanten van Excel weg te snoepen.

Excel opgepast

Tijdens de coronacrisis heeft het bedrijf al een mooie groeicurve doorlopen. In de toekomst hoopt CEO en medeoprichter, Eléonore Crespo, rechtstreeks de concurrentie te kunnen aangaan met Excel en andere spreadsheetprogramma’s. Met behulp van het opgehaalde geld gaat Pigment dan ook de Amerikaanse markt betreden.

Naast een uitbreiding van de geografische markt, wil Pigment zich in de toekomst ook richten op meerdere afdelingen. Onder andere HR, sales en marketing worden daarbij genoemd.

Weg met spreadsheets

Pigment weet zich te onderscheiden door het spreadsheet-interface te vervangen door drag en drop elementen. Bedrijfsgegevens worden volgens Crespo met die aanpak voor iedereen bruikbaar.

Het platform kan hiervoor samenwerken met een heleboel partijen, zoals Snowflake, Google Sheets en Salesforce. De data worden toegankelijk gemaakt voor andere werknemers door een set van functies, ook feedback en samenwerking wordt zo mogelijk.

Bron: Pigment

Het overgrote merendeel van de bedrijven gebruikt volgens Crespo nog steeds Excel. Bedrijven die nog geen afscheid kunnen nemen van het programma, kunnen door middel van ‘Excel syntax’ trends ontdekken in de gegevens.

lees ook

AI en automatisering volgens Gartner noodzakelijk om niet in data te verdrinken

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home