Microsoft laat er geen gras over groeien en misbruikt zijn aandeel in OpenAI al meteen om zich op te stellen als de monopolist van weleer. Je gebruikt Bing en Edge toch al als standaardtools?
Vorige week injecteerde Microsoft een flinke dosis AI in Bing. Dat is een knappe primeur die ervoor kan zorgen dat Bing aan relevantie wint. De zoekmachine blijft immers een kneusje met resultaten die aanzienlijk minder bruikbaar zijn dan die van concurrent Google.
Slechter, met ruimte voor verbetering
Zoek je bijvoorbeeld via Google naar ‘Microsoft’, dan krijg je de homepage van het bedrijf met daaronder meteen enkele links naar subpagina’s, gevolgd door andere relevante resultaten zoals wikipedia en recente artikelen. Bing je naar ‘Microsoft’, dan krijg je een hele zoekpagina aan willekeurige subpagina’s van de Microsoft-website als zoekresultaat.
Online research is een belangrijk onderdeel van onze job en Bing is gewoon niet zo goed als Google. Dat iedereen en zijn kat de standaardzoekmachine van Edge naar Google wil verzetten, is niet uit een liefde of haat voor één van de twee bedrijven: één product is heel goed, het andere is slechter. Als Microsoft wil dat meer mensen ‘Bingen’, dan moet het een betere zoekmachine bouwen.
AI komt helpen
Daar kan AI misschien bij helpen. Blijkt dat de integratie van ChatGPT-intelligentie de zoekresultaten naar een hoger niveau tilt, dan zullen mensen misschien de overstap wagen. Microsoft kan proberen om te verkopen vanuit de kracht van zijn product zeg maar.
Die keuze maakt Redmond niet.
Wil je Bing met AI proberen, dan kom je op een wachtlijst terecht. Logisch: AI-inferentie op de schaal van een zoekmachine vereist meer rekenkracht dan Microsoft zomaar even kan alloceren. Het probleem is wat volgt. Microsoft geeft immers aan dat je naar voren kan schuiven op de wachtlijst.
En maar leuren met standaardinstellingen
Kan dat door een abonnement op Microsoft 365, waarbij we Microsoft maandelijks centjes geven? Nee, dat speelt klaarblijkelijk geen rol. Wat we wél kunnen doen, is Edge en Bing als standaard instellen op onze computer, of de Bing-app installeren. Schuif je dan werkelijk enkele plaatsen naar voren? Dat is onduidelijk.
De integratie van AI in een zoekmachine is een bijna historisch moment in de computergeschiedenis. Microsoft misbruikt het om als een trieste bedelaar opnieuw mensen te smeken om Edge en Bing te omarmen. Wie de standaardinstellingen van zijn systeem heeft gewijzigd, heeft nochtans die keuze bewust gemaakt. Nu mag je die terug aanpassen in ruil voor een vage belofte van toekomstige toegang tot een versie van Bing die heel misschien niet meer veel slechter is dan het alternatief van Google.
Van innovatieve technologie naar holle reclameslogan
Niemand wil Bing gebruiken omdat het niet goed is. Microsoft gebruikt de AI-hype nu in een teleurstellende poging om mensen alsnog naar de zoekmachine te lokken, zonder daarvoor iets in de plaats te stellen. De zet doet denken aan het Microsoft van de jaren ’90, dat maar al te graag zijn eigen oplossingen door de strot van gebruikers ramde, willen of niet.
lees ook
Microsoft en OpenAI breiden miljardensamenwerking verder uit
Microsoft is de op één na grootste cloudprovider ter wereld, Office is de enige norm voor kantoorsoftware en Windows is met ongelooflijke voorsprong het populairste besturingssysteem voor eindgebruikers, maar dat is niet genoeg. ChatGPT is nog maar nauwelijks gelanceerd, en Redmond misbruikt het wonderbaarlijke product al om gebruikers richting instellingen en software te chanteren die ze niet willen. Wat een spectaculaire primeur kon zijn, wordt zo gedegradeerd tot een schrale marketingtruc.