Microsoft bouwt GTA-achtige simulatie voor drone-training

Microsoft lanceert met Project AirSim een virtuele wereld waar autonome drones de knepen van het vak kunnen leren.

Microsoft kondigt Project AirSim aan. Dat is een digitale simulator voor AI’s met de ambitie om een drone te besturen. Om autonome drones te bouwen, moeten ontwikkelaars de software trainen. Dat gebeurt via een trial en error-proces, dat kostelijk kan zijn in de echte wereld. Project AirSim biedt een digitale omgeving met krachtige en nauwkeurige physics-simulator. Daar kunnen drones digitaal leren vliegen en leren omgaan met gevaarlijke scenario’s, zoals een plotse windstoot.

De oplossing is nu beschikbaar voor de eerste klanten in een beperkte preview. Weinig verrassend draait het platform in Azure. Het gebruikt data van Bing Maps om een complexe digitale wereld te bouwen, gecombineerd met data van partners voor weer, licht, stof, rook en wind. Microsoft werkte specifiek samen met Ansys om de simulatie tot leven te brengen. Project AirSim doet zo een beetje denken aan Microsoft Flight Simulator, maar dan voor drones in opleiding.

Bouwstenen voor AI

Project AirSim is een end-to-end platform met voorgetrainde modellen voor AI-drones. Bouwstenen zoals botsing-vermijding en noodlandingen liggen zo al klaar, al moeten ze nog bijkomend getraind worden voor specifieke drones.

De simulator is niet gebonden aan menselijke tijdsperceptie. Drones kunnen miljoenen virtuele vluchten per seconden uitvoeren in de cloud, zodat de AI-modellen sneller volwassen worden.

Of je als mens op deze strategie moet inzetten, is twijfelachtig. We raden niemand aan om zijn eerste rijlessen in Grand Theft Auto te nemen alvorens op de baan te trekken.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home