De adoptie van generatieve AI staat binnen veel organisaties nog in de kinderschoenen, maar daar moet volgend jaar verandering in komen. Driekwart van organisaties plant meer te spenderen aan generatieve AI-toepassingen.
Generatieve AI is zonder enige twijfel de technologiehype van 2023. Dat betekent nog niet automatisch dat de technologie op grote schaal wordt ingezet in de bedrijfswereld. Dell bevroeg vijfhonderd bedrijven in Europa en de Verenigde Staten naar hun beleid rond generatieve AI. De meerderheid, 44 procent, moet toegeven dat ze nog in de beginfase zitten van het strategische en implementatieproces.
Aan enthousiasme rond generatieve AI zeker geen gebrek. 78 procent gelooft dat de technologie een positieve impact kan hebben op de organisatie. De grootste voordelen worden binnen productiviteit, gestroomlijnde processen en kostenbesparingen gezien. 76 procent is klaar om het adoptieproces op te krikken en het AI-spaarpotje te verhogen. Zo hopen bedrijven vanaf volgend jaar de vruchten van generatieve AI te plukken: 49 procent verwacht binnen zes maanden de eerste resultaten te zien.
Twijfels
Toch is ook niet iedere organisatie even positief. 37 procent zegt te twijfelen of ze generatieve AI überhaupt willen inzetten, wereldwijd verbiedt vijf procent het ook effectief. De belangrijkste punten die voor twijfel zorgen bij organisaties zijn beveiliging, technische complexiteit en data governance.
Deze redenen worden ook als belangrijkste argumenten opgegeven om modellen vanaf de grond zelf te ontwikkelen, al zal slechts tien procent van bedrijven dit doen. De meerderheid is aangewezen op wat de grote cloudproviders te bieden hebben.