Vier op tien bedrijven gebruikt AI actief, maar obstakels blijven bestaan

vier op tien bedrijven gebruikt ai

De early adopters van (generatieve) AI schakelen een versnelling hoger met actieve integratie, terwijl andere bedrijven vastzitten in de experimentele fase. Dat blijkt uit onderzoek van IBM.

IBM onderzocht hoe ver bedrijven staan in hun AI-traject om tot de Global AI Adoption Index te komen. Meer dan duizend enterprises (> 1000 werknemers) namen deel aan de enquête. Uit de rondvraag blijkt dat 42 procent vandaag al actief (generatieve) AI inzet in de dagelijkse operaties. 59 procent daarvan plant een versnelling hoger te schakelen in 2024.

AI zit overal

De betere toegankelijkheid van AI-technologie, de nood om de kosten van belangrijke processen te verlagen en de toenemende hoeveelheid van AI in standaard bedrijfsapplicaties zijn de belangrijkste factoren die de adoptie van AI versnellen. Toegenomen vaardigheden en eenvoudigere oplossingen hebben eveneens een positieve impact. De top vijf toepassingsgebieden voor AI zijn volgens de studie als volgt:

  • Automatisering van IT-processen (33%)
  • Beveiliging en detectie van bedreigingen (26%)
  • AI-governance (25%)
  • Bedrijfsanalyse of -intelligentie (24%)
  • Verwerking en stroom van documenten automatiseren (24%)

Gebrek aan vaardigheden grootste obstakel

De studie van IBM toont vooral ook aan dat de adoptie van AI in verschillende snelheden verloopt. Waar het vooral de early adopters zijn die AI al actief inzetten, zit veertig procent nog steeds in de experimentele fase. Deze bedrijven tonen wel interesse in wat AI te bieden heeft, maar slagen er voorlopig nog niet in concrete use cases op te zetten.

Een gebrek aan vaardigheden blijkt daarvoor het grootste obstakel te zijn. Een op vijf organisaties geeft aan onvoldoende vaardigheden in huis te hebben om AI efficiënt in te zetten. 16 procent vindt niet het juiste talent om die vaardighedenkloof te dichten. Desondanks investeert slechts een derde in trainingen om de kennis en skills van het huidige personeel bij te schaven.

Generatieve AI brengt nog extra kopzorgen rond data privacy en transparantie mee. 85 procent geeft het belang van ethische AI-praktijken aan, maar minder dan de helft neemt concrete stappen daartoe. Tenslotte zijn ook de complexiteit van data en de kostprijs van AI-toepassingen ervaren obstakels.

lees ook

Kunnen AI-modellen getraind worden om te misleiden? 

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home