Google wil AI advertenties laten maken

google ads

Google gaat naar verluidt generatieve AI-tools ontwikkelen voor bedrijven om advertenties te automatiseren. Volgens Google kan AI even goede tot zelf betere campagnes bedenken dan professionele marketingbureaus.

De kunstmatige marketingtools zullen worden toegevoegd aan het Google Ads-platform voor Performance Max-campagnes. De techgigant zou zelfs al een presentatie hebben gegeven aan bedrijven die op het advertentieplatform zitten om hen warm te maken voor AI-gegeneerde advertenties, weet Financial Times. De tools die Google wil ontwikkelen zullen gebouwd zijn op dezelfde modellen als Bard en kunnen naast advertenties met beeld en tekst maken ook gedetailleerd inzicht geven in hoe goed de campagnes scoren.

Volgens Google is AI in staat om ‘gesofisticeerde’ advertenties te maken die je niet kan onderscheiden van wat een professioneel marketingteam zou bedenken. Er is natuurlijk wel de netelige kwestie van hallucinaties door AI-systemen. Daar kan Google over meespreken, want bij de advertenties over Bard ging de AI-tool zelf de mist in. De AI zal zich baseren op vroegere campagnes van het bedrijf om te vermijden dat de advertenties foutieve informatie bevatten en verspreiden.

lees ook

Google negeerde werknemers bij lancering ‘nutteloze’ en ‘leugenachtige’ AI-chatbot Bard

“AI is al meer dan tien jaar fundamenteel voor onze advertentiebusiness. We helpen onze partners om de meest relevante advertenties aan potentiële klanten te tonen. We blijven ook onderzoeken hoe AI bestaande assets van adverteerders kan transformeren om hun campagnes zo impactvol mogelijk te maken”, verduidelijkt een woordvoerder aan The Register.

AI en advertenties: een gedroomde combinatie?

Dat generatieve AI zijn weg naar de reclamewereld zou vinden en omgekeerd, leek slechts een kwestie van tijd. De capaciteiten die hedendaagse tools zoals ChatGPT demonstreren, kunnen uiteraard ook interessant zijn voor adverteerders om sneller campagnes uit te werken. En de techbedrijven, voor wie advertenties een belangrijke inkomstenbron zijn, verdienen zo ook iets terug aan hun dure investeringen in het ontwikkelen en trainen van de AI-modellen.

Naast Google zou ook Meta aan een AI-advertentieplatform aan het bouwen zijn. Microsoft lijkt voorlopig nog niet zo’n plannen te hebben, al is ook de peetvader van OpenAI niet blind voor de belangen (en centen) van adverteerders. Zo duiken al enige tijd ook reclameboodschappen op in de chatgesprekken met Bing, om te vermijden dat ze door het gebruik van de chatbot zouden wegkwijnen in de zoekresultaten.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home