Google deelt precieze tijdslijn voor zijn cookie-vervanger

Web tracking cookies

Vorige maand maakte Google bekend dat de uitrol van FLoC wordt uitgesteld naar 2023. FLoC moet de vervanger worden van cookies in Google Chrome. Nu komt Google met een meer gedetailleerde tijdlijn voor zijn meerfasenplan om de Federated Learning of Cohorts tool voor Chrome uit te rollen. 

In eerste instantie was Google van plan om FLoC tegen het einde van 2022 volledig uit te rollen. In de vernieuwde tijdslijn zien we dat we nog ongeveer een jaar langer moeten wachten tot FLoC een feit is: het project moet in het derde kwartaal van 2023 helemaal rond zijn. 

Wanneer het zover is en FLoC wordt uitgerold, wil Google zich vrijmaken van conventionele cookies die webverkeer bijhouden door middel van patronen van individuele gebruikers. In plaats daarvan wil Google het gedrag per groep mensen gaan bijhouden. Adverteerders krijgen hierdoor niet langer het specifieke gedrag van één gebruiker te zien, maar zien in plaats daarvan patronen van een groep. 

Volgens Google helpt FLoC om de individuele privacy te beschermen, terwijl het alsnog mogelijk is om gericht te blijven adverteren. Toch zijn veel partijen het er nog niet mee eens. Tot nu toe is bijna niemand buiten Google zelf van mening dat FLoC een verbetering is ten opzichte van cookies zoals we ze kennen. 

FLoC tijdlijn
Bron: Google Privacy Sandbox

Inzicht in discussiepunten, testfases en overgang

Naast dat de nieuwe tijdlijn laat zien wanneer Google wil beginnen met het testen en doorvoeren van verschillende onderdelen, maakt de tijdlijn ook duidelijk over welke onderdelen nog gediscussieerd wordt. 

Op dit moment is FLoC in een beginnende testfase. Een klein aantal Google-gebruikers test het nieuwe systeem. In de zomer van 2022 wil Google deze testfase verder uitbouwen. Over iets meer dan een jaar is Google van plan om te beginnen met het doorvoeren van FLoC in Google Chrome. 

Ophef rondom FLoC

De aankondiging van FLoC heeft veel stof doen opwaaien. Waar de meeste browsers cookies van derden al blokkeren, doet Google daar niet zomaar aan mee. Als adverteerders geen gebruikersgegevens meer kunnen tracken, komt het businessmodel van Google in gevaar. Met FLoC wil Google een einde maken aan cookies, maar nog wel gebruikersgegevens delen met zijn adverteerders. 

Veel grote spelers op het internet, waaronder WordPress maar ook browserbouwers Microsoft, Opera, Apple en Mozilla, zijn het niet eens met de komst van FLoC. Ook de EU heeft vraagtekens bij de technologie en begon daarom een antitrust onderzoek naar het plan. Vanwege alle ophef die FLoC met zich meebracht, besloot Google eerder al om het plan uit te stellen. Dankzij de nieuwe tijdlijn geeft de zoekgigant meer inzicht in de verdere verloop van het plan.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home