Salesforce: ‘71% van Belgische consumenten bezorgd om onethisch gebruik van AI’

Consumenten hebben uiteenlopende gevoelens over de opkomst van generatieve AI. Vooral het onethisch gebruik baart hen zorgen volgens Salesforce

Salesforce publiceerde deze week zijn rapport ‘State of the Connected Customer’. Het ondervroeg daarvoor 14.300 consumenten en zakelijke kopers in 25 landen – waaronder 650 in België. De top drie klantgevoelens rond generatieve AI in België zijn nieuwsgierigheid, wantrouwen en hoop.

Vertrouwen is van het grootste belang naarmate AI zich uitbreidt. Klanten verwachten transparantie nu bedrijven steeds meer AI gaan gebruiken.

  • 71% van de Belgische consumenten is bezorgd over bedrijven die AI onethisch gebruiken.
  • 52% van de klanten in België zegt dat meer inzicht in het gebruik van AI hun vertrouwen zou vergroten.
  • 88% van de klanten in België zegt dat het belangrijk is om te weten of ze met AI of met een mens communiceren.

Andere interessante bevindingen

Een wereld in verandering creëert nieuwe verwachtingen. Economische en technologische verschuivingen veranderen de prioriteiten, het gedrag en de verwachtingen van klanten. Merken staan onder druk om een tandje bij te zetten.

  • 52% van de klanten in België verwacht dat bedrijven hun behoeften begrijpen wanneer deze veranderen.
  • 74% van Belgische consumenten verwacht een snellere service naarmate de technologie evolueert.

lees ook

CRM, data en AI: Salesforce zet alle neuzen in dezelfde richting

Ervaring blijft cruciaal bij het zoeken naar koopjes. Merken hebben volop mogelijkheden om te concurreren op meer dan alleen de prijs.

  • 74% van de consumenten in ons land zegt dat de ervaring die een bedrijf biedt net zo belangrijk is als de producten en diensten.
  • 65% van de consumenten in België is het afgelopen jaar minstens één keer van merk veranderd.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home