Zoom wereldwijd op één, Microsoft Teams nipt tweede voor Google Meet

zoom call

In België is Zoom met voorsprong het meest populaire platform om te videobellen, voor Skype en Microsoft Teams. In Nederland komt Skype niet aan bod en haalt Microsoft Teams het net niet van Zoom.

Sinds covid-19 de hele wereld laat thuiswerken, is videobellen de standaard geworden. In die shift moesten bedrijven massaal kiezen welk platform ze wilden gebruiken. Sommigen hadden al een keuze gemaakt, andere moesten vorig jaar rond deze periode in allerijl een oplossing vinden.

Een jaar na de intrede van covid-19 in de wereld, blijkt volgens een onderzoek van EmailToolTester dat Zoom de wereldwijde marktleider is met 48,7 procent wat betreft videobellen. Het staat op nummer één in 44 van de 122 onderzochte landen. Google Meet volgt op plaats twee met 21,8 procent. Het staat op één in 21 van de 122 landen. Op de derde plaats komt Microsoft Teams binnen met 14,5 procent wereldwijd. In 41 van de 122 landen staat het op één.

Vergeleken met 2020 is Zoom in 2021 het meest gegroeid met 22,3 procent binnen het marktaandeel videobellen. Google Meet volgt op plaats twee met 20,2 procent, Microsoft Teams op drie met 4,8 procent. Grootste verliezers zijn Skype met een daling van 25,8 procent (6,6 procent marktaandeel vandaag) en Slack met een daling van 14,1 procent (3,6 procent marktaandeel).

België en Nederland sterk verschillend

In België staat Zoom met stip op één met een marktaandeel van 40,42 procent. Op de tweede plaats volgt Skype met 18,08 procent, Microsoft Teams haalt 14,87 procent. Google Meet moet het stellen met 9,94 procent.

In Nederland komt Zoom ook als nummer één uit het onderzoek met een marktaandeel van 38,73 procent, maar zit Microsoft Teams hen op de hielen met 31,67 procent. Google Meet komt binnen op plaats drie met 11,58 procent marktaandeel. Skype wordt nog amper gebruikt in Nederland en haalt nog maar 0,02 procent marktaandeel.

Wie de volledige resultaten van alle 122 landen wil analyseren, kan hier de lijst bekijken.

Belangrijke kanttekening bij meetmethode

De cijfers in het onderzoek geven een indicatie rond het marktaandeel van videoplatformen, maar het resultaat toont niet hoe actief ze worden gebruikt. Het rapport analyseerde namelijk enkel de zoekresultaten naar 16 van de meest populaire videobelplatformen in 122 landen om hun marktaandeel te bepalen. De resultaten zijn mag je daarom met een korrel zout nemen, maar het is tot nu toe onze enige indicatie hoe de waardeverhoudingen liggen tussen de platformen wereldwijd.

Ben je benieuwd waarom videobellen jou zo moe maakt? Lees dan onze analyse en lees zeker ook onze zes tips om beter te videobellen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home