Microsoft Teams kampt met storing in Europa (update)

Microsoft Teams

Microsofts zakelijke chat- en samenwerkingstool, Microsoft Teams, kampt met problemen, waardoor berichten niet goed doorkomen. De timing is allesbehalve ideaal, nu heel wat bedrijven en scholen in Europa beroep doen op telewerken en afstandsonderwijs in de strijd tegen het coronavirus.

“We onderzoeken berichtengerelateerde functionaliteitsproblemen binnen Microsoft Teams”, laat het bedrijf via Twitter weten. De panne begon maandagochtend, net op het moment dat wellicht duizenden werknemers op de chatdienst probeerden in te loggen.

Over heel Europa nemen bedrijven de maatregel om hun werknemers zoveel mogelijk van thuis uit te laten werken, in een poging om de snelle verspreiding van het coronavirus af te remmen. Ook heel wat scholen zijn dicht en grijpen naar digitale tools om afstandsonderwijs te faciliteren.

Zakelijke chatapps, zoals Slack en Microsoft Teams, zijn daarbij een belangrijk hulpmiddel om in contact te blijven met collega’s of studenten, en vanop afstand samen te werken. Microsoft nam daarom, net als enkele concurrenten, eerder al het initiatief om de premium versie van Teams tijdelijk gratis aan te bieden.

Het is op dit moment niet duidelijk of de storing bij Teams gerelateerd is aan een toename in gebruik als gevolg van telewerk en afstandsonderwijs, maar de timing is wel ongelukkig. Het is al de tweede grote storing voor de app dit jaar. Vorige maand waren er drie uur lang problemen omdat Microsoft was vergeten om een SSL-certificaat op tijd te vernieuwen.

Update 16/03/2020, 12u00: Microsoft laat via Twitter weten dat de problemen zijn gemitigeerd. Het bedrijf verwijst gebruikers naar het admin center voor meer details.

Update 16/03/2020, 15u55: Verschillende gebruikers ondervinden nog steeds problemen, zo leerde onze redactie. Microsoft bevestigt ondertussen ook via Twitter dat het nieuwe meldingen ontvangt, en onderzoekt de situatie.

Update 17/03/2020, 8u50: Microsoft liet gisterenavond weten dat de problemen, hopelijk definitief, zijn opgelost: “We hebben gebruikersverbindingen omgeleid naar alternatieve systemen en onze monitoring geeft aan dat de impact is gemitigeerd.” Gebruikers zouden vandaag geen hinder meer mogen ondervinden.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home