LinkedIn werkt aan Clubhouse-achtige audio-events, bèta lanceert deze maand nog

LinkedIn live broadcast

De nieuwe functie wordt voorlopig enkel bij Amerikaanse profielen getest. Een videoversie wordt vanaf de lente op LinkedIn verwacht.

LinkedIn heeft vandaag 800 miljoen professionele profielen die het socialemediaplatform gebruiken. In een poging om virtueel netwerken nog aantrekkelijker te maken, werkt LinkedIn volgens TechCrunch aan een Clubhouse-alternatief binnen een nieuw eventplatform. Hiermee kan je virtuele ruimtes gebruiken om met andere deelnemers te babbelen. Initieel is dat enkel audio, video volgt later.

Audio-events worden later deze maand in bèta gelanceerd voor Amerikaanse gebruikers. Hiermee wil LinkedIn meer opties geven voor professionele profielen om te communiceren met hun netwerk. Het doel is meer interactiviteit creëren met een toegankelijk platform.

Nieuwe events-module

LinkedIn werkt al langer aan een audio-component binnen het socialemediaplatform sinds Clubhouse doorbrak in 2021. Het heeft zelfs met een systeem met betalende tickets geëxperimenteerd eind vorig jaar bij een beperkt aantal gebruikers, maar die optie komt er niet bij de nieuwe audio-events. Misschien op een later tijdstip wel, maar dat wil LinkedIn nog niet bevestigen.

De nieuwe events-module vereist geen extra software en bevat alle tools binnen de webinterface. De host kan sessies opnemen en discussies modereren. LinkedIn houdt de deur wel open voor integraties met externe applicaties in de toekomst wanneer grotere organisaties met grotere budgetten events willen opzetten. Vandaag is dat echter nog niet aan de orde, behalve hier en daar enkele integraties met Microsoft omdat het eigenaar is van LinkedIn.

LinkedIn live broadcast
Bron: TechCrunch

Clubhouse maar met video

De audio-component lanceert later deze maand in bèta, maar LinkedIn denkt ook al aan een video-component binnen zijn eventplatform. Deze functie staat gepland voor het Q2 2022 en moet creators binnen het socialemediaplatform extra flexibiliteit geven. Bedrijfsaccounts kunnen dan weer hun live events en webinars op LinkedIn als extra kanaal promoten en brengen.

De kans is groot dat er een integratie met Microsoft Teams komt, maar daarover schept LinkedIn geen duidelijkheid.

Het is voorlopig onduidelijk wanneer de functie naar Europa komt en hoelang LinkedIn zijn eventplatform gratis houdt. Als smaakmaker is het interessant om kennis te maken, maar het spreekt voor zich dat er op termijn een verdienmodel aan wordt gekoppeld.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home