Googles videoconferencingtool Meet was tot nu toe beperkt to betalende G Suite-abonnees, maar maakt nu de overstap naar een gratis consumentenproduct voor iedereen.
Meestal gaat het in de andere richting met Google-producten: wat succes heeft bij consumenten, krijgt vervolgens een zakelijke versie voor gebruik in bedrijven. Met Meet gaat Google voor één keer in de omgekeerde richting. De Zoom-concurrent, tot voor kort nog bekend onder de naam Hangouts Meet, is al lange tijd onderdeel van G Suite, maar wordt nu gratis beschikbaar voor iedereen met een Google-account.
“Alle gebruikers met een Google-account kunnen naar meet.google.com surfen en een meeting starten of aan eentje deelnemen”, vertelt Serge Lachapelle, Director of Product Management voor G Suite, aan Techzine tijdens een briefing met journalisten. “Ze zullen ook van alle nieuwe functies kunnen genieten die we uitrollen, net zoals onze betalende G Suite-klanten.”
Nieuwe functies
Google maakte eerder bekend dat het zijn videoconferencingsoftware uitbreidt met enkele veelgevraagde functies. Zo wordt het maximale aantal videotegels tijdens een meeting uitgebreid van vier tot zestien, zal je een afzonderlijk Chrome-tabblad kunnen delen, en wordt AI ingezet om je beter zichtbaar te maken in minder goede lichtomstandigheden en om achtergrondgeluid weg te filteren.
Dat laatste werd meteen vakkundig gedemonstreerd door Lachapelle door tijdens de virtuele briefing een papieren zak voor de camera te verfrommelen. Met de achtergrondfilter actief werd zijn stem doffer, maar hoorden we effectief niet langer het gekreukel van de zak.
Snelle groei
Google Meet ondervindt, net als alternatieve videochatdiensten zoals Zoom en Microsoft Teams, een enorme toename in gebruik als gevolg van de coronapandemie en bijhorende lockdown-maatregelen. Vandaag rekenen reeds zo’n 6 miljoen bedrijven op de diensten van G Suite en wordt meer dan 2 miljard minuten per dag vergaderd in Google Meet.
Het aantal gebruikers neemt momenteel met 3 miljoen per dag toe. Dat kan in een verdere stroomversnelling raken, nu Meet voor alle Google-accounts beschikbaar wordt gemaakt.
Beperkingen gratis versie
De gratis versie heeft evenwel een aantal beperkingen ten opzichte van de betalende G Suite-variant. Zo kunnen gratis gebruikers geen meetings opnemen en is het maximaal aantal deelnemers aan een call beperkt tot 100 in plaats van 250.
Daarnaast wordt de lengte van een videochat beperkt tot één uur voor gratis accounts, al laat Google die limiet al zeker tot september achterwege om gebruikers tegemoet te komen tijdens de coronacrisis, zo vertelt Lachapelle.
Ook op vlak van beheer is er een verschil. Voor de gratis versie heeft elke deelnemer een Google-account nodig om via een Meet-link aan een videogesprek te kunnen deelnemen. Zakelijke gebruikers kunnen onmiddellijk aan meetings binnen hetzelfde domein deelnemen, terwijl externe deelnemers zich eerst moeten identificeren bij de organisator om toegang te krijgen.
Hangouts verdwijnt
Google biedt vandaag nog steeds een Hangouts-app aan voor consumenten, waarmee je eveneens kan videobellen. De Hangouts-merknaam moet op termijn evenwel helemaal verdwijnen, benadrukt Lachapelle.