Zoom lanceert Zoom Docs: samenwerken, schrijven en plannen met AI

Zoom lanceert Zoom Docs voor Zoom Workplace-klanten. De oplossing is anders dan Google Docs en Microsoft Word, maar ook niet helemaal.

Zoom laat Zoom Docs los op de wereld, of tenminste toch zijn Zoom Workplace-klanten. Docs werd eind vorig jaar aangekondigd als een nieuwe manier van samenwerken, die integreert met zowel het overkoepelende Zoom-platform als applicaties van derden.

Samenwerkingscanvas

Zoom ziet Docs als een evolutie van documentsuites, en wil zich onderscheiden van Google Sheets en al zeker Microsoft Office. Zie Zoom Docs minder als een tool waarmee je een specifiek document maakt, maar eerder als een plek waar je geschreven informatie samen verwerkt to wat je nodig hebt, met de hulp van AI. De oplossing draait in de cloud.

In Zoom Docs werk je op een canvas met blokken. Die kunnen gewoon tekst bevatten, maar ook afbeeldingen, tabellen, checklists, video’s en grafieken. Je kan data integreren van Zoom Whiteboard maar ook Google Drive, Figma, X en YouTube.

Binnen Docs vat je bijvoorbeeld een vergadering samen en stip je actiepunten aan, werk je samen met collega’s een rapport of voorstel uit, of plan je een groot project. Met die insteek heeft Zoom Docs meet weg van het relatief onbekende Microsoft Loop.

AI inbegrepen

De Zoom Companion staat centraal in de oplossing, en kan je (deels in het Nederlands) helpen bij de meeste taken. Zo zal de AI een vergadering samenvatten, op basis van transcripts content zoals een mail genereren, en bestaande tekst herwerken of samenvatten.

Zoom ziet zijn Docs-oplossing ook als een centrale plek om bedrijfsinformatie te verzamelen in een soort van wiki’s. Met die insteek kan je de tool dan weer best met SharePoint vergelijken.

De verschillende aspecten van Zoom Docs vind je terug in bestaande oplossingen, maar Zoom denkt een unieke troef in handen te hebben door ze op een eigen manier te combineren. Daarbij komt dan de integratie met het Zoom-platform, en de aanwezigheid van de Companion AI zonder meerkost.

Prijs is zeker een factor waarop Zoom wil concurreren. Een standaard ‘Pro’-abonnement voor Workplace op maat van een kmo kost 12,99 euro per maand gefactureerd per jaar. Daarbij horen niet alleen Workplace met Docs, maar ook klassiekere Zoom-functies en mail en agenda. Zoom hoopt dat het met dat prijskaartje een plek binnen bedrijven kan veroveren, eventueel niet in de plaats van, maar naast bestaande platformen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.