De nieuwe AI Sales Agent Cara van startup Sparkbase speelt in op culturele en taalkundige nuances binnen de Europese markt. Met meer dan 400 klanten en een investering van QuantumLeap Capital wil Sparkbase verdere groei realiseren.
De Nederlandse startup Sparkbase lanceert Cara. Dat is een AI Sales Agent die speciaal is ontwikkeld voor bedrijven actief in Europa. De oplossing moet zich onderscheiden van de concurrentie van grotere partijen, door culturele en taalkundige verschillen te herkennen die belangrijk zijn voor succesvol zakendoen binnen de gefragmenteerde Europese markt. Sparkbase speelt hiermee in op de veronderstelde behoefte aan meer gepersonaliseerde en contextgerichte verkoopbenaderingen.
Focus op lokale voorkeuren
Waar andere AI-oplossingen volgens de start-up voornamelijk gericht zijn op snelheid en volume, richt Cara zich op relatiebeheer en vertrouwen. De AI-agent analyseert realtime gegevens, waaronder sociale media, bedrijfswebsites en B2B-databronnen, om gepersonaliseerde berichten te sturen. Daarbij houdt Cara rekening met de timing, context en communicatiestijl die passen bij specifieke regio’s.
Zo blijft communicatie volgens de oprichters van de oplossing in België doorgaans formeler en meer hiërarchisch, terwijl Nederland bekendstaat om directe en informele interacties. Marketingberichten in Amerikaanse stijl zouden spam-achtig overkomen.
Ondanks de focus op de kennis van lokale gevoeligheden, heeft Sparkbase ook in België voor Cara als naam gekozen. De associatie met de immens populaire gelijknamige pils, waarvan een voorgestelde naamsverandering tien jaar geleden nog tot een halve volksopstand leidde, is daarbij toch niet veraf.
lees ook
Brouwerij Moortgat terug operationeel na cyberaanval
Cara kan zelf bepalen wanneer face-to-facecontact of een telefoongesprek geschikter is dan digitale communicatie, omdat zulke nuances belangrijk zijn voor het opbouwen van langdurige klantrelaties.
Jan de Wulf, CEO en medeoprichter van Sparkbase, benadrukt dat Cara verder gaat dan traditionele AI-oplossingen. “Waar Amerikaanse tools vaak onpersoonlijk overkomen, begrijpt Cara de Europese zakelijke cultuur. Ze werkt met een doelgerichte aanpak en houdt rekening met culturele signalen om een gepaste communicatiestijl te hanteren.”
Investering en groei
Hoewel Cara nog nieuw is op de markt, maken meer dan 400 bedrijven al gebruik van de AI-agent. De oplossing automatiseert en optimaliseert outbound salesprocessen en biedt ondersteuning bij het opbouwen van waardevolle klantrelaties. Om verdere groei te ondersteunen, ontving Sparkbase een investering van QuantumLeap Capital.
Sparkbase wil de AI verder ontwikkelen, zodat Cara nog beter de redeneringen en beslissingen van menselijke salesprofessionals kan nabootsen. Daarnaast plant het bedrijf uitbreidingen naar andere AI Agents gericht op go-to-marketfuncties zoals onboarding en klantondersteuning.