SAP is van plan om een jaarlijkse prijsverhoging van 3,3 procent door te voeren. Klanten van de cloudprovider zijn daar niet gelukkig om.
De Duitse IT-leverancier SAP, gespecialiseerd in ERP-systemen, heeft nieuwe contractvoorwaarden opgesteld voor zijn clouddiensten. Die houden een jaarlijkse prijsstijging van 3,3 procent in die de provider automatisch zal doorrekenen bij het ingaan van een nieuw contractjaar. Zoals veel bedrijven vandaag de dag verschuilt SAP zich achter de stijgende inflatie om de prijsstijgingen te rechtvaardigen. De vernieuwde voorwaarden zullen zowel bij nieuwe als verlengde contracten gelden.
“In tegenstelling tot de concurrentie hebben wij de voorbije twee jaren geen prijsverhogingen doorgevoerd”, verdedigt CEO Christian Klein zich via de Duitse krant Handelsblatt. “In de cloudindustrie is het een gangbare praktijk om met nieuwe releases extra functionaliteit toe te voegen en nadien de prijzen aan te passen.” Cloud neemt een steeds belangrijkere plek in in het businessportfolio van SAP: in het afgelopen kwartaal vormden de clouddiensten hun belangrijkste bron van inkomsten.
Nadelig voor kleinere bedrijven
Het nieuws over de hogere prijzen is niet geheel onverwacht in slechte aarde gevallen bij de klanten van SAP. Volgens belangengroep DASG zullen de hogere prijzen onevenredig gevoeld worden. SAP berekent de tarieven op basis van meerdere parameters zoals het aantal gebruikers, de omzet etc. Daardoor betalen bedrijven met minder gebruikers al beduidend meer en dat effect zal nu alleen maar versterkt worden, klinkt de kritiek op de nieuwe tarieven. Over een periode van vijf jaar zouden klanten 18 procent meer moeten betalen dan nu, wat de kosten van de licenties de pan uit doet swingen voor kleinere bedrijven.
Dat SAP zijn vernieuwde contractvoorwaarden zonder kennisgeving publiceerde, giet enkel nog meer olie op het vuur. DASG hoopt dat SAP uiteindelijk nog zal terugkeren op zijn stappen.