De overname van Tableau door Salesforce is al rond. Met de BI-specialist onder eigen dak staat Salesforce nu sterker dan ooit met zijn 360°-verhaal.
Begin juni kondigde Salesforce aan dat het datavisualisatiespecialist Tableau zou overnemen voor 15,7 miljard dollar. De acquisitie is de grootste in de geschiedenis van Salesforce, dat nochtans niet karig is met het inlijven van bedrijven. Tableau is een marktleider in zijn sector, waardoor de deal de absorptie van één gigant door een andere inhoudt. Zo’n deals moeten normaliter door een langzaam regulatoir proces, waardoor het niet uitzonderlijk is dat er een half jaar gaat tussen de aankondiging van een overname en het eigenlijke feit.
Sneltrein
Salesforce is er nu in geslaagd dat hele proces in sneltreinvaart te doorlopen. Vandaag is het afgerond en kan Tableau zich tot de Salesforce-familie rekenen. Dat betekent dat het echte werk kan beginnen: de integratie van de twee bedrijven. Tableau is immers geen dwerg: wereldwijd heeft het bedrijf 86.000 mensen in dienst. Het bedrijf heeft een eigen structuur, identiteit en cultuur die Salesforce moet zien te verzoenen met zijn eigen notoir unieke culturele identiteit.
Loopt alles van een leien dakje, dan heeft Salesforce voortaan de kennis en tools aan boord om de data die het genereert overzichtelijker dan ooit naar boven te brengen. Het bedrijf heeft al geruime tijd de ambitie meer te zijn dan een crm-specialist en wil een 360°-portfolio aanbieden dat de totale interactie tussen klant en bedrijf dekt in de breedste zin van het woord. Data staat daarbij centraal. Met eigen tools zoals Einstein voegt Salesforce al een slim analytics-sausje toe aan zijn portfolio. We zijn benieuwd wat de invloed van Tableau zal zijn op dat aanbod.
Gerelateerd: Wat Tableau en Salesforce voor elkaar kunnen betekenen