Salesforce kondigt Digital 360 aan: een nieuw breed aanbod dat klantgerelateerde Salesforce-diensten combineert met nieuwe mogelijkheden.
Microsoft heeft Office 365, Salesforce heeft nu Digital 360. De insteek is een beetje gelijkaardig, in die zin dat Digital 360 een gecombineerd aanbod van Salesforce-diensten omvat. Alle diensten van het Customer 360-platform vinden er een thuis.
Combinatie
Digital 360 is met andere woorden gebouwd voor marketing, sales en klantenondersteuning. De dienst combineert de Marketing Cloud, de Commerce Cloud en de Experience Cloud van Salesforce. De focus ligt op een ‘single source of thruth’: een enkele database waaruit de verschillende clouds hun data halen, zodat iedereen in het bedrijf met dezelfde gegevens werkt en mensen op elkaar afgestemd blijven. Die aanpak maakt het mogelijk om een klant te volgen doorheen zijn hele traject bij een onderneming. Daar kunnen marketeers dan weer mee aan de slag om persoonlijke ervaringen te bieden.
Salesforce voert evenwel enkele nieuwigheden toe. Zo bevat Digital 360 het klantengegevensplatform Customer 360 Audiences en Commerce Cloud Payments. Dat is een betaaloplossing die organisaties snel kunnen implementeren. Salesforce werkte voor de uitvoering ervan samen met Stripe. De Experience Cloud maakt dan weer unieke digitale ervaringen mogelijk op basis van CRM-data.
Snel reageren
“Door de wereldwijde pandemie is elk bedrijf van de ene op de andere dag digitaal gegaan”, verduidelijkt Adam Blitzer, EVP en General Manager Digital bij Salesforce. “Met Digital 360 leveren we de volledige kracht van Salesforce aan die bedrijven waardoor ze elke dag op grote schaal kunnen reageren en werken met snelheid en flexibiliteit.” Het Digital 360-aanbod komt vergezeld van een groot ecosysteem van door Salesforce gecultiveerde partners. Dat moet ervoor zorgen dat organisaties Digital 360 vlot kunnen inklikken in hun bestaande omgeving.
Digital 360 lijkt voor ons vooral een incarnatie van een visie en aanbod waar Salesforce al enkele jaren mee uitpakt. De CRM-reus is zijn roots al een tijdje ontgroeit en gaat er prat op een volledige ‘customer 360’ ervaring te bieden. Daarmee bedoelt het bedrijf uit San Francisco dat het eigen aanbod voldoende breed is om ieder klantgericht bedrijf end-to-end te ondersteunen. Met Digital 360 komen al die producten nu in één pakket terecht, wat het verhaal krachtiger maakt. Gezien de focus die Salesforce op dat totaalaanbod legt, is het eigenlijk verwonderlijk dat Digital 360 nu pas het daglicht ziet.