Microsoft noteert een gigantische piek in het gebruik van zijn clouddiensten in landen die ‘social distancing’-maatregelen treffen als reactie op de uitbraak van het coronavirus.
Het bedrijf onthult in een blogpost dat het een toename van 775 procent heeft gezien in het gebruik van clouddiensten als Microsoft Teams, Power BI en Windows Virtual Desktop, nu mensen wereldwijd massaal van thuis uit werken.
Vorige week werd al gecommuniceerd dat samenwerkingstool Teams op een week tijd met 12 miljoen gebruikers is toegenomen, tot een totaal van 44 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Die gebruikers spendeerden in één week dagelijks meer dan 900 miljoen vergader- en belminuten in de app.
Windows Virtual Desktop kent dan weer drie keer hoger gebruik dan normaal, terwijl het gebruik van Power BI door de overheid om COVID-19-dashboards met burgers te delen in een week tijd met 42 procent is gestegen.
Niet vlekkeloos
CEO Satya Nadella spreekt in een interview met CNBC van een “ongeziene vraag” naar Microsofts clouddiensten, maar verzekert tegelijk dat de infrastructuur van het bedrijf ertoe is opgewassen. “Als dit een vorige generatie datacenter- of software-architectuur was, denk ik niet dat we deze crisis zo effectief hadden kunnen aanpakken”, aldus Nadella.
Toch liep Microsoft de afgelopen twee weken geen vlekkeloos parcours. Zo kampte Teams met een storing waardoor berichten niet werden afgeleverd en stootten Europese Azure-gebruikers tegen capaciteitsproblemen aan wanneer ze nieuwe VM’s probeerden op te spinnen. ZDNet meldt dan weer dat gebruikers de afgelopen weken ook capaciteitsbeperkingen ondervonden bij het aanmaken van SQL Server-databases op Azure.
Microsoft zegt in zijn blogpost dat het nog “geen aanzienlijke service-onderbrekingen” heeft gezien, maar geeft wel toe dat in sommige regio’s de implementaties voor bepaalde computerbronnen “onder onze typische succespercentages van 99,99 procent vallen”. Microsoft heeft naar eigen zeggen een proces opgezet om ervoor te zorgen dat klanten die herhaalde problemen tegenkomen, relevante mitigatie-opties ontvangen.
Voorrang
Microsoft volgt de prestaties van zijn clouddiensten actief op en prioriteert zorgverleners en kritieke infrastructuur in geval van capaciteitsproblemen. Het voert hier en daar ook maatregelen in, zoals het beperken van bepaalde Office 365-functies, om de load op zijn servers te verminderen.
“We hebben limieten gesteld aan gratis aanbiedingen om capaciteit te prioriteren voor bestaande klanten”, klinkt het verder in de blogpost. “We hebben ook limieten op bepaalde bronnen voor nieuwe abonnementen. Dit zijn ‘zachte’ quota en klanten kunnen ondersteuningsverzoeken indienen om deze limieten te verhogen.”
Het bedrijf voegde daar nog aan toe dat het van plan is om in de komende weken “aanzienlijke nieuwe capaciteit” toe te voegen in cloudregio’s waar dat nodig is om zijn diensten draaiend te houden. Tot slot wordt ook het – eveneens toegenomen – gebruik van Xbox Live opgevolgd en geoptimaliseerd om de druk van de gamedienst op het Azure-cloudplatform te verlichten.