Microsoft geeft grote bedrijven geen korting meer

microsoft 365

Microsoft voert gestandaardiseerde prijzen in voor SaaS-abonnementen. Dat is vooral slecht nieuws voor de grootste klanten, die de prijzen significant zullen zien stijgen.

Met een korte mededeling kondigt Microsoft een nieuwe prijszetting aan voor de Office 365- en Dynamics 365-bundels. Kort samengevat houdt de wijziging in dat Microsoft niet meer met ‘prijsniveaus’ zal werken. Organisaties groot en klein betalen vanaf 1 november dezelfde prijs.

Iedereen gelijk voor de wet

Vroeger werkte Microsoft met verschillende tiers, opgedeeld volgens grootte. Dit systeem gaf grotere bedrijven die een hoger aantal gebruikers inschrijven meer marge om kortingen te bekomen op de maandelijkse of jaarlijkse abonnementskost. Dat is niet ongebruikelijk in de SaaS-wereld: Broadcom bijvoorbeeld maakt er een sport van om grote klanten voor te trekken.

Voor Microsoft is voortaan iedere klant gelijk, of ze nu groot of klein zijn. Met een gestandaardiseerde prijszetting wil het naar eigen zeggen de ‘transparantie’ verhogen. Het licentiemodel van Microsoft heeft al vaker onder vuur gelegen, vooral in Europa. Maar ook in de Verenigde Staten heeft het al de wind van voren gekregen omdat het bepaalde beveiligingstools enkel aanbiedt aan de duurste abonnementen.

lees ook

Microsoft onder vuur voor ‘onverantwoorde’ beveiligingspraktijken

Grote bedrijven betalen meer

De wijziging die Microsoft doorvoert, zal dan ook vooral grote bedrijven treffen, waarschuwen experten. De kosten van SaaS-diensten kunnen voor klanten uit het ‘enterprise’-segment in één klap met meer dan tien procent stijgen. De nieuwe tarieven gaan in op 1 november. Microsoft laat de deur open om tot die deadline over de prijs te onderhandelen bij vroegtijdige vernieuwing.

Sommige klanten krijgen een uitzondering. Dat geldt onder andere voor overheids- en onderwijsformules. Ook voor de tarieven van de on-premproducten verandert niets.