Google lanceert een migratietool waarmee admins de bestanden van gebruikers binnen de organisatie eenvoudig kunnen overzetten vanuit OneDrive.
Overstappen van cloudomgeving gaat vaak gepaard met heel wat gedoe om alle bestanden correct overgezet te krijgen. Google maakt het eenvoudiger voor organisaties die de oversteek van Microsoft maken, schrijft het bedrijf in een blog. Workspace wordt voorzien van een nieuwe migratietool voor admins om bestanden vanuit OneDrive over te zetten naar de Google-cloud.
Hiervoor maak je eerst via Google Workspace verbinding met het Microsoft OneDrive-account van waaruit de bestanden moeten worden overgebracht. Vervolgens stel je de e-mailadressen van de gebruikers die je wil migreren. Tenslotte maakt de admin een ‘identiteitskaart’ om gebruikers op het bronaccount te verbinden met gebruikers op het juiste doelaccount.
Enkel gebruikers met superadminrechten zullen deze handeling kunnen uitvoeren. Met de migratietool kunnen tot honderd gebruikers tegelijkertijd worden overgezet. De migratie omvat niet enkel bestanden en mappen, maar ook de toegangsrechten tot gedeelde mappen.
Google rolt de OneDrive-migratietool in de komende weken uit naar alle zakelijke (en betalende) Workspace-gebruikers. Tegen begin november zou de tool voor iedereen beschikbaar moeten zijn.