Claude Code-gebruikers botsen op plotselinge limieten

anthropic claude 3

Gebruikers van het duurste abonnement raken plots geblokkeerd, zonder uitleg van Anthropic.

Sinds maandagochtend worden Claude Code-gebruikers geconfronteerd met gebruiksbeperkingen. Vooral gebruikers met het Max-abonnement van 200 dollar per maand melden dat ze amper nog prompts kunnen uitvoeren.

“Limiet bereikt” zonder waarschuwing

De melding “limiet bereikt” verschijnt waarschuwing of verdere info. Dat limiet reset meestal na enkele uren, maar gebruikers kregen vooraf geen waarschuwing over gewijzigde limieten. Op GitHub spreken gebruikers over het foutief tellen van hun aantal berichten of zelfs dat ze plots een goedkoper abonnement zouden hebben.

Anthropic erkent dat er problemen zijn, maar geeft geen verdere toelichting. “We zijn op de hoogte dat sommige Claude Code-gebruikers trage reacties ervaren en werken aan een oplossing,” zegt een woordvoerder. Deze week werd ook Claude Code analytics gelanceerd, maar toen deden de problemen zich al voor.

Frustratie ten top

De verwarring komt bovenop bredere netwerkproblemen bij Anthropic, schrijft TechCrunch. API-gebruikers meldden de voorbije dagen regelmatig fouten, maar de statuspagina geeft wel aan dat Claude Code constant online blijft.

Anthropic’s prijsstructuur draagt bij tot de onzekerheid. Hoewel het Max-plan “20 keer meer limiet” belooft dan het Pro-plan, wordt dat nergens gegarandeerd. Daardoor weten zelfs betalende gebruikers niet wat ze juist mogen verwachten, en het gebrek aan communicatie zorgt voor grote frustraties.