Amazon wil minder afhankelijk zijn van de chatbot Claude van Anthropic. Daarom heeft het bedrijf zijn eigen AI-model ontwikkeld.
Het nieuwe AI-model Olympus van Amazon kan naast tekst ook afbeeldingen en video’s verwerken. Ondanks de recente investering van vier miljard dollar wil Amazon volgens het rapport van The Information met dit model minder afhankelijk zijn van AI-startup Anthropic.
Video’s herkennen
Volgens het rapport kan het multimodaal LLM scènes in afbeeldingen en video’s begrijpen. Daar komt het videoarchief van de techgigant van pas. Dat kan gebruikt worden om het AI-model te trainen. Klanten kunnen via een eenvoudige tekstprompt zoeken in dat archief naar specifieke scènes die ze nodig hebben, zoals bijvoorbeeld een winnend basketbalschot.
Toch blijft de samenwerking tussen Anthropic en Amazon belangrijk. Die versterkt de integratie van Anthropic’s AI-modellen met Amazon’s cloud- en chipproducten. Claude wordt geïntegreerd in een geavanceerde versie van Alexa.
Volgens het rapport kan Amazon Olympus volgende week al aankondigen tijdens de AWS re:Invent-conferentie. Officiële communicatie is er voorlopig nog niet.