Facebook voorziet Messenger for Business van nieuwe tools

Facebook heeft nieuwe tools voor Messenger for Business geïntroduceerd. Bedrijven kunnen hierdoor de ruim 1,3 miljard maandelijkse actieve gebruikers van de service effectiever bij hun diensten betrekken.

Zo is Messenger for Business voorzien van een chatbot-tool, die de eerste paar vragen in een klantgesprek automatiseert, aldus Silicon Angele. Een online-retailer kan de chatbot bijvoorbeeld op zo’n manier configureren, dat shoppers gevraagd worden welk product ze willen kopen en wanneer ze het geleverd willen hebben.

Messenger for Business kan vervolgens, afhankelijk van het antwoord, een medewerker van de klantendienst in de chatsessie plaatsen. Daarnaast is het ook mogelijk om klanten te informeren dat het item van voorkeur momenteel niet op voorraad is.”Bedrijven kunnen het gesprek met prospects direct in Messenger voortzetten en integreren met bestaande CRM-tools om leads naadloos te volgen,” zegt Ted Helwick, productmanager van Facebook voor Messenger Business. 

Afsprakentool

Een andere, nieuwe zakelijke functie is de native appointment booking tool. Bedrijven kunnen met deze tool hun externe planningssoftware integreren met Messenger. Klanten krijgen hierdoor de mogelijkheid om tijdvakken rechtstreeks via de service te reserveren. De afsprakentool is er voor nu alleen nog in een béta-versie, maar de chatbot-tool zou eind van deze week al beschikbaar zijn.

Verder staan er nog nieuwe analysefuncties op de planning, waarmee bedrijven verkoopgerelateerde evenementen, zoals e-commercebestellingen, beter kunnen volgen.

Stroomlijnen zakelijke interacties

“We zullen meer investeren in tools om mensen en bedrijven te verbinden. Dat is inclusief updates voor m.me-links, webplug-ins en verschillende toegangspunten in onze familie van apps. Evenals advertentieproducten, die leiden naar Messenger,”zegt Helwick. Zo heeft Facebook plannen om zakelijke interacties in Messenger te stroomlijnen. Bovendien zijn er ook plannen om wijzigingen in de kerninterface aan te brengen.

Het sociale netwerk wil meer nadruk leggen op andere kanalen die bedrijven kunnen gebruiken om Messenger-gebruikers te betrekken. Denk dan aan ingebouwde chat-plug-ins van Facebook voor websites. Mede hierom is Facebook van plan de zogeheten Discover-sectie geleidelijk af te schaffen, waarin bedrijfspagina’s met games worden gegroepeerd. 

Op de langere termijn wil Facebook gebruikers van Messenger in staat stellen aankopen te doen en geld te sturen naar contacten. Het sociale netwerk hoopt hiervoor gebruik te maken van zijn controversiële Libra-cryptocurrency.

Gerelateerd: Europese commissie onderzoekt Facebook Libra op concurrentiebeperking

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home