Zit er een haar in de boter tussen Salesforce en Slack?

salesforce slack

Na anderhalf jaar lijken de wittebroodsweken voorbij tussen Salesforce en Slack. De onvrede over ‘een mismatch van culturen’ groeit bij de werknemers en het management van Slack. Kan het huwelijk standhouden?

De eerste plooien kwamen in december aan de oppervlakte toen Slack-CEO Stewart Butterfield onverwachts zijn vertrek aankondigde. Een opmerkelijke zet van de man die de zakelijke chatapplicatie in 2013 oprichtte. Ook Chief Product Officer Tamar Yehoshua en diensthoofd van de marketingdivisie Jonathan Price besloten andere oorden op te zoeken. Hoewel het gelijktijdige vertrek van drie leidinggevenden opmerkelijk was, leek er initieel geen vuiltje aan de lucht.

Ontslagen op komst

Daar blijft het niet bij, want moederbedrijf Salesforce had begin januari meteen slecht nieuws voor de werknemers. Het cloudbedrijf kondigde aan tien procent van het werknemersbestand, goed voor een achtduizendtal banen, te bedanken voor bewezen diensten. Salesforce maakte een enorme groei door tijdens de coronapandemie en wierf daarom vorig jaar tienduizend nieuwe mensen aan.

Dit jaar anticipeert Salesforce echter op een lagere vraag in de markt en zou het personeelsbestand opnieuw afvloeien om een ‘overschot’ te vermijden. “We hebben te veel mensen aangenomen toen de economie nog goed draaide”, sloeg CEO Mark Benioff een opvallende mea culpa.

‘Eliminatie van cultuur’

De aankondiging zorgde ook bij het dochterbedrijf Slack voor onrust onder de werknemers. De bedrijfstop hield daarom vorige week een intern vragenuurtje waar het personeel de bekommernissen kwijt kon. De plooien glad strijken lukte echter niet, schrijft Fortune nadat het exclusieve opnames van de vergadering te pakken kreeg.

Onder het personeelsbestand van Slack zou een algemeen gevoel leven dat de chatapplicatie geen prioriteit is voor de top van Salesforce. Achttien maanden na het afronden van de overname is het voor hen nog steeds onduidelijk waar Slack past binnen het bredere plaatje van het moederbedrijf. Werknemers klagen ook over ‘een cultuurclash’ tussen beide bedrijven.

Er is totaal geen integratie van Slack in Salesforce. Het is meer een eliminatie.

Stewart Butterfield, stichter Slack

Butterfield zou hebben toegegeven dat hij er niet in geslaagd is om synergie te creëren tussen Salesforce en Slack. “Het probleem is dat er geen integratie is van de Slack-cultuur in Salesforce. Het is meer een eliminatie”, citeert Fortune de stichter van de communicatie-app. Opvolgster Lidiane Jones, die wordt doorgeschoven vanuit het moederbedrijf, wacht een zware taak om de gemoederen opnieuw te sussen.

Een geslaagd huwelijk?

Zelfs in het beste huwelijk liggen partners wel eens met elkaar in de clinch. Maar in het geval van Salesforce en Slack kan je de vraag stellen of er nog voldoende liefde aanwezig is om uit de sleur te geraken. De liefde was zeker aanwezig toen Salesforce in juli 2021 de voltrekking van het huwelijk mocht verkondigen.

Beide bedrijven spraken over ‘een kans die maar één keer per generatie voorbijkomt’ en ‘een revolutie in enterprise software’ die ze samen zouden ontketenen. Die belofte is nog niet waargemaakt. De rol die Slack vervult in het Salesforce-ecosysteem blijft eerder beperkt en de overname zorgde al zeker niet voor een toevlucht van Salesforce-klanten richting het communicatieplatform, merkt Wall Street Journal op. De meest significante toevoegingen die Salesforce recent deed zijn van eigen makelij.

lees ook

Salesforce Genie is een konijn en dat wil iets zeggen

Ter plaatse blijven trappelen

Onder de vleugels van Salesforce hoopte Slack de concurrentie met Microsoft Teams te kunnen aangaan. Toen Slack akkoord ging met het overnamebod, bengelde het aantal actieve gebruikers rond de twaalf miljoen. Exacte cijfers zijn sindsdien moeilijk te vinden, maar Business of Apps schat dit anno 2023 op twintig miljoen.

Microsoft Teams daarentegen is (volgens dezelfde schatting) gestegen van 75 miljoen naar 270 miljoen actieve gebruikers. De eeuwige rivaal heeft een stevige sprint getrokken die Slack niet heeft kunnen bijbenen. Ook de omzetgroei van Slack daalde al twee kwartalen op rij. Al doet het dochterbedrijf het met een kwartaalomzet van 402 miljoen dollar en -groei van 6,9 procent lang niet slecht.

Onder de vleugels van Salesforce hoopte Slack Microsoft Teams bij te benen, maar de eeuwige rivaal is juist verder uitgelopen.

Naar de buitenwereld toe laat Salesforce merken alles onder controle te hebben. Achter de bedrijfsmuren lijkt er toch het een en ander te borrelen. Salesforce zal een manier moeten vinden om zijn misnoegde partner tevreden te houden, wil het niet tot een vroegtijdige scheiding komen.

nieuwsbrief

Abonneer je gratis op ITdaily !

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
terug naar home