Workday en Randstad zetten AI in om rekrutering te versnellen

workday rising
Bron: Workday

Workday en Randstad bundelen de krachten rond AI-gestuurde werving. De Recruiting Agent van Workday doet een eerste screening van cv’s om geschikte kandidaten te selecteren.

Workday en Randstad kondigen een samenwerking aan om AI in te zetten voor een efficiënter wervingsproces. Workday stelt zijn Recruiting Agent, een AI-tool gespecialiseerd in het screenen van cv’s, ter beschikking aan Randstad om recruiters sneller met geschikte kandidaten te verbinden. Dit moet het wervingsproces versnellen door direct gekwalificeerde kandidaten voor te stellen, waardoor recruiters minder tijd kwijt zijn aan het doornemen van cv’s.

Volgens een studie van het World Economic Forum verwacht 42 procent van de werkgevers dat de beschikbaarheid van talent tegen 2030 zal afnemen, ondanks dat de wereldbevolking blijft toenemen. Workdays AI-tool analyseert eerdere sollicitanten, interne databases en nu ook Randstads netwerk om relevante profielen te selecteren. In 2024 verwerkte de tool 700.000 vacatureaanvragen en hielp het de wervingscapaciteit van klanten met gemiddeld 54 procent te verhogen.

Voordelen, maar ook kanttekeningen

De combinatie van Workdays AI en Randstads netwerk krijgen klanten toegang tot een bredere pool van talent met gezochte vaardigheden. AI helpt bij een snellere matching van kandidaten die waarschijnlijk zullen solliciteren, wat de doorlooptijd verkort en het aantal sollicitaties verhoogt. De tool integreert bovendien in bestaande workflows, zodat recruiters niet tussen verschillende systemen hoeven te schakelen.

Volgens Randstad combineert deze samenwerking AI met menselijke expertise om het wervingsproces efficiënter te maken. 93 procent van de werknemers ziet AI als een hulpmiddel om zich meer op strategische taken te richten, concludeert Workday in een eigen onderzoek. Met deze integratie willen beide bedrijven inspelen op de groeiende vraag naar geautomatiseerde en datagestuurde werving.

Het gebruik van AI in wervingsprocedures is niet nieuw, en is ook al vele jaren voer voor discussie. Geautomatiseerde screening van cv’s verhoogt het risico op ‘AI bias’. Voor jobs die historisch gezien vaker door mannen dan door vrouwen uitgeoefend worden, is de kans groter dat algoritmen een mannelijke kandidaat aan een vacature linken. In de omgekeerde richting zitten recruiters niet te wachten op een karrevracht aan AI-geschreven cv’s en motivatiebrieven.

De impact die AI op de arbeidsmarkt zal hebben, is nog niet in te schatten. AI kan mensen sneller aan een job helpen, maar evengoed hun job doen verdwijnen. Die vrees is niet meer doemdenken: 23 procent van bedrijven verwacht met AI minder personeel nodig te zullen hebben, blijkt uit een onderzoek van HR-bedrijf Acerta. Daar kan Workday zelf ook over meespreken: het bedrijf zet 1.750 werknemers op straat omwille van AI.

lees ook

Salesforce stopt met aannemen van ingenieurs na AI-productiviteitsboost