WhatsApp krijgt strengere regels opgelegd onder DSA

whatsapp

Berichtenapp WhatsApp rondt de kaap van het aantal gebruikers om strengere regels opgelegd te krijgen onder de DSA-wetgeving.

WhatsApp is sinds kort een Very Large Online Platform (VLOP) volgens de definitie van de Europese Commissie. Dat is geen compliment, want bedrijven die dit statuut hebben, vallen onder strengere regels in de DSA-wetgeving. WhatsApp is hiermee de derde telg van de Meta-familie die als VLOP wordt aangeduid, nadat eerder Facebook en Instagram die eer te beurt viel.

lees ook

Belgen en Nederlanders doelwit van spionagepoging via WhatsApp

VLOP

Eén van de criteria die de Europese Commissie hanteert, is het aantal gebruikers in de Europese Unie. Meta rapporteerde op 14 februari dat WhatsApp 46,8 miljoen actieve Europese gebruikers heeft. Ieder platform met meer dan 45 miljoen actieve gebruikers is volgens de DSA een VLOP. “WhatsApp heeft gebruikersaantallen gepubliceerd die boven de drempel liggen om te worden aangemerkt als een VLOP onder de DSA”, bevestigt een woordvoerder van de Commissie aan Bloomberg.

Bij WhatsApp is specifiek gekeken naar de Kanalen-functie die in 2023 werd geïntroduceerd en meer functioneert zoals een klassiek sociaal medium zoals Facebook. Via kanalen kunnen bedrijven of bekende personen nieuws en updates naar een grote groep volgers uitsturen. De berichtenapp telt volgens de meest recente cijfers wereldwijd bijna drie miljard gebruikers, wat het met ruime afstand het grootste berichtenplatform maakt.

Grote verantwoordelijkheid

Nu WhatsApp zich een VLOP mag noemen, zal het platform meer verantwoordelijkheid opgelegd krijgen. De DSA legt zogenaamde VLOPs verplichtingen op rond het modereren van content. De verantwoordelijkheid wordt bij de bedrijven gelegd om gebruikers in het gareel te houden en te vermijden dat platformen een vrijplaats worden voor desinformatie en haatspraak. Gebruikers moeten onder meer de mogelijkheid krijgen om schadelijke content te rapporteren.

lees ook

Europese Digital Services Act volledig in werking voor grote en kleinere bedrijven: waarvoor dient de richtlijn?

De wetgeving beperkt ook wat technologiebedrijven mogen doen met de gegevens van gebruikers rond advertenties. Ze moeten transparant zijn naar gebruikers over hoe hun gegevens gebruikt worden voor gepersonaliseerde advertenties en een eenvoudig te vinden opt-outknop aanreiken. Verzaken aan die verplichtingen kan resulteren in boetes tot zes procent van de jaaromzet. WhatsApp paste het privacybeleid op 16 februari aan om het in lijn te brengen met de DSA-regels.

De DSA zet de relatie tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten onder druk. De nieuwe bewoners van het Witte Huis in Washington zien regulering als een vorm van pesterij tegen Amerikaanse bedrijven. Voorlopig houdt Europa voet bij stuk, maar de komende jaren zal het voor een dilemma komen te staan of er meer of minder moet gereguleerd worden.